Brancheforening: Billige biler bremser vækst i delebiler

DEBAT: Trængslen på veje i danske byer vokser. En løsning kunne være flere delebiler, men så skal politikerne i gang med at sikre lige vilkår og konkurrence på markedet, skriver brancheforeningen Danske By- og Delebiler.

Af Tommy Brøndum Olsen
Formand, Danske By- og Delebiler

Det er ofte blevet spået, at fremtiden står i delebilernes tegn. At de unge vil have fleksibel adgang til bil uden at eje - og uden at stå med besvær og faste udgifter.

Men det ser ud til, at politikerne vil det anderledes. Konsekvensen ser vi allerede, for nu har Hertz Delebilen valgt at lukke ned. Blandt andet fordi der mangler politiske tiltag, der tager hensyn til delebilsordninger, og fordi konkurrencen på markedet ikke har lige vilkår.

Bilerne fylder mere og mere
Vi danskere køber flere og flere biler, og de bliver større og større. Det betyder mere trængsel, flere parkerede biler og større energiforbrug per bil.

Trafikministeriets eksperter vurderer, at trængslen med den nuværende udvikling vil stige til 2,5 gange det nuværende niveau i storbyerne.

Selv om vi indfører alverdens smarte lyskryds, parkeringsapps og intelligent navigation, så kommer vi til at bruge rigtig meget tid i kø i byerne. Medmindre vi altså begrænser antallet af biler på gader og parkeringspladser.

Billige biler bider byboerne i halen
Nogen vil nok sige, at et øget bilsalg afspejler et reelt behov.

Men cyklen er stadig det hurtigste transportmiddel, når man skal frem i byen, og 25 procent af bilerne i København flytter sig slet ikke i løbet af ugens hverdage – de fylder bare i gadebilledet og bruger på den måde det byrum, som kunne være til gavn for alle og ikke kun bilejerne.

Samtidig er en anseelig del af trafikken i indre by bilister i søgen efter en ledig parkeringsplads, og problemet begynder således at bide sig selv i halen.

Men ofte virker det sådan, at når noget bliver billigere, så er der flere der køber, og politikerne har de seneste år gjort biler meget billigere.

Samtidig gør leasing-smuthuller og leasingaftaler med meget korte bindingsperioder det let, billigt og tæt på risikofrit at anskaffe sig en bil – også for indbyggere i storbyen, hvor bilen ofte bare ender med at stå som en unødvendig luksus nede på gaden.

Delebiler bliver billigere
De meget billige biler betyder også, at delebilerne har svært ved at konkurrere.

Prisen for en delebil er mere end bilen: Man betaler også for bekvemmelighed – også kendt som ”convenience”.

Bag den ligger et setup af bookingsystemer, servicefunktioner og administration - alt der gør delebilen let at bruge. Og det bliver ikke billigere, bare fordi bilen bliver det.

Derfor bliver delebilen forholdsmæssigt dyrere. Alligevel er delebilen faktisk samlet set billigere, hvis man kører under 10.000 kilometer per år. Men for blot få år siden var det tal 15.000 kilometer.

Giv delebiler fair konkurrence!
Taxaer betaler ikke fuld moms, udlejningsbiler kan trække afgifter fra, nabobiler (som for eksempel GoMore og Snappcar) kan leje private biler ud uden beskatning.

Delebiler har absolut ingen fordele. Derfor bør politikere, der ønsker mindre trængsel og mere byrum, se på vilkårene for delebiler, så de får fair vilkår i konkurrencen. Der er heldigvis flere udbydere tilbage.

Det, vi alle sammen får til gengæld, er nemlig i gennemsnit fem færre parkerede biler for hver delebil samt færre kørte kilometer og deraf mindre trængsel.

For en delebilsbilist vælger oftere cyklen til og bilen fra på de unødvendige ture. De ser nemlig hele prisen, hver gang de kører. Den bliver ikke gemt og glemt i en automatisk PBS-betaling.

Forrige artikel Ida Auken: Selvfølgelig er en million elbiler muligt Ida Auken: Selvfølgelig er en million elbiler muligt Næste artikel Asfaltglad borgmester: Hovedvej 15 bremser væksten i Produktionsdanmark Asfaltglad borgmester: Hovedvej 15 bremser væksten i Produktionsdanmark