Bred enighed om strategi for Storstrømsbroen

STORSTRØMSBRO: Partierne bag forliget om Femern-forbindelsen bakker op om transportministerens forslag om en grundig analyse af Storstrømsbroens tilstand. Enhedslisten er dog ligesom Liberal Alliance forundret over, at problemerne først opdages nu og kræver handling.
Storstrømsbroens skæbne afgøres først næste sommer, når en grundig analyse af broens holdbarhed foreligger.
Storstrømsbroens skæbne afgøres først næste sommer, når en grundig analyse af broens holdbarhed foreligger.

Jeg er glad for, at ministeren nu igangsætter en grundig analyse af broens tilstand. Så får vi mulighed for at beslutte, hvad vi gør på kort sigt, og om vi skal have en plan B i stedet for at smide penge efter en gammel og nedslidt bro

Kristian Pihl Lorentzen
Trafikordfører, V
Der skal en grundig forudgående analyse til, før der kan træffes en beslutning om Storstrømsbroens fremtid og et eventuelt behov for en ny broforbindelse.

Det var der enighed om blandt partierne bag forliget om en ny forbindelse over Femern Bælt, da transportminister Henrik Dam Kristensen (S) torsdag var kaldt i samråd i transportudvalget om revnerne i Storstrømsbroen.

Baggrunden for samrådet var fundet af elleve revner i Storstrømsbroen fra 1937, der har medført et midlertidigt stop for trafik på broen, seks strandede togsæt på Falster og bekymringer om broens evne til at klare den øgede trafikmængde, som blandt andet Femern-forbindelsen vil medføre, når den står klar i 2020.

Grundig analyse før beslutning
Dansk Folkeparti og flere trafikforskere har derfor luftet tanken om en helt ny forbindelse over Storstrømmen, men transportministeren mener, at en forudgående undersøgelse er nødvendig, før der kan tages en fornuftig beslutning.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00