Debat

Elbil-Alliance: Ole Birk er minister for fremtidens transport

DEBAT: Danmark skal følge med elbilsteknologien, for det kan give arbejdspladser i fremtiden. Transportministeren er allerede godt med, men nu skal der også fokus på elbusser, skriver Lærke Flader, branchechef i Dansk Elbil Alliance.

Foto: Colourbox
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Med Ole Birk Olesen har vi fået en transportminister, der også interesserer sig for teknologien i bilerne og ikke kun for asfalt. Og det er der i høj grad brug for.

Den vigtigste transport-dagsorden netop nu er selvfølgelig udviklingen af selvkørende biler og den lovgivning, som skal gøre selvkørende biler mulige på danske veje –  og gerne tidligere end i andre lande. 

Langt de fleste selvkørende køretøjer, vi har set indtil nu, drives af el. Derfor ser vi i Dansk Elbil Alliance udviklingen af selvkørende biler som en teknologi, der kan gøre elbiler attraktive. Det skyldes, at selvkørende køretøjer kommer til at køre mange flere kilometer om året end benzin- og dieselbiler, og derfor ændres hele businesscasen for transport i retning af mere fokus på driftsudgifter og mindre på anskaffelsesprisen.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Danmark skal følge med elbilerne
Teknologien udvikler sig utrolig hurtigt, og ingen kan forudsige præcis, hvad der skal til, for at Danmark bliver blandt de første til at udvikle teknologien og dermed også få del i jobskabelsen inden for blandt andet software, sensorteknologi og nye forretningsmodeller, der følger, når de selvkørende biler får deres gennembrud. Sikkert er det dog, at mange lande har store ambitioner.

Derfor er der brug for et transportministerium og ikke mindst en transportminister, som følger udviklingen af selvkørende køretøjer tæt, sammen med den del af bilbranchen, der deltager aktivt i udviklingen af selvkørende køretøjer. På den måde kan lovgivningen og godkendelsesprocesser i Danmark løbende tilpasses udviklingen. 

Den vigtigste transport-dagsorden netop nu er selvfølgelig udviklingen af selvkørende biler og den lovgivning, som skal gøre selvkørende biler mulige på danske veje 

Lærke Flader
Branchechef, Dansk Elbil Alliance

Den nye transportminister er kommet godt i gang, og vi har store forhåbninger til, at det vil fortsætte.

Elbusser skal på dagsordenen
En anden vigtig dagsorden, som vi håber vil vække Ole Birk Olesens opmærksomhed, er elbusser. Mange danske byer har ambitioner om at blive fossilfri og om at nedbringe borgernes gener fra støj og luftforurening. Busdrift med elbusser er billigere end med biogasbusser, men de kræver store investeringer i ladeinfrastruktur i begyndelsen. Derfor kan der blive behov for, at staten støtter investeringerne i ladestandere.

Det vil til gengæld være blandt de mest omkostningseffektive CO2-besparelser, man kan forestille sig i transportsektoren, fordi en enkelt elbus sparer klimaet for afbrændingen af 285.000 liter diesel i sin levetid, og en ladestander kan servicere 10 elbusser i drift i to busgenerationer (25 år) og altså spare klimaet for afbrænding af 5,7 millioner liter diesel i sin levetid, svarende til 15.000 ton CO2.

Regeringen skal i år færdiggøre en strategi for CO2-reduktion uden for kvotesektoren, som også skal omfatte transportsektoren. I den forbindelse ser vi frem til at tale meget mere om eldrevne køretøjer og nye forretningsmodeller.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Lærke Flader

Branchedirektør, Træ- og Møbelindustrien (TMI), Dansk Industri, ekstern underviser, Københavns Uni.
cand.oecon. (Aarhus Uni. 1993)

0:000:00