Debat

Dansk Erhverv om grøn mobilitet: Luftfarten skal ikke afvikles, men udvikles på tværs af EU

Transport er grænseoverskridende. En ny luftfartsstrategi bør derfor være forankret i arbejdet med at sikre effektiv grøn luftfart inden for EU's indre marked, skriver Jesper Kronborg.

Det er vigtigt, at danske lufthavne får lov til at udvikle de eksisterende arealer, så de kan fremtidssikres med henblik på kunne håndtere moderne og klimavenlige flytyper, skriver Jesper Kronborg.
Det er vigtigt, at danske lufthavne får lov til at udvikle de eksisterende arealer, så de kan fremtidssikres med henblik på kunne håndtere moderne og klimavenlige flytyper, skriver Jesper Kronborg.Foto: Mathias Eis/Ritzau Scanpix
Jesper Kronborg
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er sket meget inden for luftfart siden den daværende VLAK-regering præsenterede sin luftfartsstrategi i 2017. Den verdensomspændende pandemi Covid-19 har igennem to år tvunget luftfartsbranchen i knæ, og det er fortsat et kæmpe arbejde at få bragt luftfarten tilbage til niveauet fra før coronakrisen.

Samtidig står det klart, at behovet for grøn omstilling af sektoren er mere presserende end nogensinde før.

En ny luftfartsstrategi skal sikre levedygtigheden i sektoren og gøre den endnu stærkere, men den skal ikke blot fokusere på luftfart isoleret set. Den skal have fokus på transportformernes samspil med hinanden i lyset af den grønne omstilling og ikke mindst have et internationalt udsyn.

Binder Danmark sammen

Danmark har en stærk og velfungerende luftfartssektor. Det gælder ikke kun for København, men hele Danmark.

Luftfarten er vital for dansk økonomi og beskæftigelse

Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport

I et lille land som Danmark er det ikke givet, at vi har så mange velfungerende og effektive lufthavne, som kan binde landet tættere sammen og bringe verden tættere på os.

Som det fremgår af den seneste luftfartsstrategi fra 2017, har luftfarten enorm betydning for dansk økonomi. Både direkte via beskæftigelsen i luftfartssektoren, men også indirekte via turister og erhvervsrejsende.

De såkaldte katalytiske effekter blev dengang opgjort til et sted mellem 30 og 57 milliarder kroner. Hertil kommer, at indenrigsflytrafikken øger sammenhængskraften i Danmark, idet den binder landsdelene tættere sammen.

Effekterne ved en velfungerende og effektiv luftfartssektor er således veldokumenterede. Så hvad skal vi egentlig med en ny strategi? Det åbenlyse svar er behovet for grøn omstilling.

Dette element er bemærkelsesværdigt fraværende i strategien fra 2017 og meget må da også siges at være sket på denne dagsorden både i Danmark og internationalt. Og lad det være sagt med det samme.

Alle transportformer har deres berettigelse

Luftfarten i dag er ikke grøn. Men mulighederne for grøn luftfart ligger lige for, hvis vi træffer de rette beslutninger og holder ambitionsniveauet højt.

Vi er enige med CEO i Københavns Lufthavne, Thomas Woldbye, når han i sit indlæg skriver, at vi bør anlægge et holistisk syn på transportsystemet, hvor vi tænker samspillet mellem transportformerne ind i en samlet strategisk plan.

Her bør fokus være på øget tilgængelighed mellem landsdele samt til- og fra Danmark og interoperabilitet imellem transportformerne, en ambitiøs grøn omstilling og endeligt sammenhæng med internationale rammer og lovgivning.

Det skader ikke at have høje nationale ambitioner og målsætninger, men det er afgørende, at vi arbejder for at sikre et højt fælleseuropæisk ambitionsniveau

Jesper Kronborg
Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport

Der er behov for, at vi kommer væk fra tanken om kannibalisering mellem transportformerne. Hvor den eneste måde at fremme én transportform er ved at slå en anden ihjel.

Alle transportformer har deres berettigelse, og hvis vi tænker samspillet mellem transportformerne strategisk sammen, så kan vi udnytte kapaciteten i det samlede transportsystem bedst muligt, hvilket både er godt for klimaet og for økonomien.

Det giver for eksempel rigtig god mening at flyve fra København til Aalborg eller Rønne, men det giver mindre mening at flyve fra København til Odense. Her er toget klart at foretrække.

Samtidig skal vi sikre opkobling af landets lufthavne til den øvrige del af transportnettet, så det for eksempel bliver mere attraktivt at tage toget til lufthavnen. I de store byer skal det være attraktivt at tage cyklen eller det elektriske løbehjul.

Det er ligeledes godt for klimaet og giver samtidig mere plads til lastbilerne, som i sagens natur ikke har de samme muligheder for alternative transportmidler.

Transport er grænseoverskridende

Målet er en effektiv og grøn mobilitet, ikke bare i Danmark, men på tværs af EU. Og netop den internationale dimension er et andet element, som synes underbelyst i luftfartsstrategien fra 2017.

For når et land som Danmark, i den nordlige ende af Europa, giver sig i kast med en national luftfartsstrategi, så bliver den på flere måder for kortsigtet, hvis ikke man tænker den internationale luftfart ind også.

Læs også

Eksempelvis havde Europa-Kommissionen allerede udarbejdet en luftfartsstrategi for det indre marked for luftfart tilbage i 2015.

Transport er grænseoverskridende. Og det gælder ikke mindst luftfart. En ny strategi bør derfor være forankret i arbejdet med at sikre effektiv grøn luftfart inden for EU's indre marked. Og EU er allerede godt i gang med forhandlingerne om ’Fit for 55-pakken’, som skal sikre realiseringen af den europæiske grønne pagt.

Der forhandles blandt andet om iblandingskrav af grønne brændstoffer til fly med initiativet RefuelEU. Hele idéen med at blive enige om fælleseuropæiske iblandingskrav er, at man ikke kan tanke sort i Holland for så at flyve til Danmark. Det giver rigtig god mening. Kommissionen sidder i disse år også og arbejder på bedre rammer for multimodalitet. Dette arbejde bør ligeledes tænkes ind i en dansk kontekst.

Effektiv grøn mobilitet

Vi er meget tilfredse med statsministerens udmelding om en grøn indenrigsrute i 2025 og grøn indenrigstrafik i hele landet fra 2030.

Det skader ikke at have høje nationale ambitioner og målsætninger, men det er afgørende, at vi arbejder for at sikre et højt fælleseuropæisk ambitionsniveau, så der ikke opstår konkurrenceforvridning for danske aktører på luftfartsmarkedet.

Herudover er det vigtigt, at de danske lufthavne får lov til at udvikle de eksisterende arealer, så de kan fremtidssikres med henblik på kunne håndtere moderne og klimavenlige flytyper.

For når alt kommer til alt, er det naturligvis ikke realistisk blot at nedlægge luftfarten. Luftfarten er vital for dansk økonomi og beskæftigelse. Desuden vil en nedlæggelse af dansk indenrigsflytrafik med det samme forårsage kapacitetsudfordringer for den øvrige infrastruktur.

Luftfarten skal derfor ikke afvikles, men udvikles – i strategisk samspil med de øvrige vigtige transportformer og med afsæt i det europæiske samarbejde.

Dermed får vi et internationalt transportsystem med en høj grad af tilgængelighed og interoperabilitet. Hvor den enkelte passagers behov er i fokus. Og hvor klimaaftrykket af lavt.

Med andre ord: En effektiv grøn mobilitet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jesper Kronborg

Branchedirektør, Dansk Erhverv Transport
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2007)

0:000:00