Dansk Erhverv: Utidssvarende lovgivning forsinker indtoget af den selvkørende bil

DEBAT: Den selvkørende bil kan accelerere den grønne omstilling og afmontere trængselsproblemerne på vejene, men en blanding af ængstelighed for det ukendte og en bedaget rammelovgivning har sat en effektiv stopper for fremskridtet, skriver Christoffer Greenfort.

Af Christoffer Greenfort
Chefkonsulent, Dansk Erhverv

Autonome køretøjer var det helt store for to år siden, hvor Regeringen og DF vedtog loven om forsøgsordninger med selvkørende teknologi.

Mulighederne var uendelige, og fremtidsvisionerne stod klare foran os. Vi drømte om den dag, hvor ingen længere ejede deres egen bil, men blot skulle trykke på deres mobil for at få den transport, de ønskede.

Siden da er der stort set ikke sket noget ude på vores veje, men det er ikke på grund af manglende engagement fra danske udviklere og virksomheder. En blanding af ængstelighed for det ukendte og en rammelovgivning, der forsinker praktiske tiltag i evigheder, har sat en effektiv stopper for fremskridtet.

En fælles ting for al udvikling inden for autonome køretøjer er, at den er fokuseret på nulemissionsteknologi. Elektrisk drevne køretøjer har været det helt store fokus, da rækkevidden ikke er en af de store udfordringer.

De er alle simpelt og minimalistisk designede og kører ved lave hastigheder. Der vil derfor være længe mellem opladningerne, og de vil kunne være i brug det meste af døgnet.

Trængsel i trafikken
Netop trængslen har været et meget debatteret emne. Løser den selvkørende teknologi vores stigende trængselsproblemer, eller sætter alle sig blot ind i hver deres bil og gør slemt værre.

Køber vi alle en billig lille selvkørende bil, så er der helt sikkert en fare for, at trængslen vokser.

Løsningen ligger lige for – selvkørende shuttlebusser som del af den kollektive trafik og generel Mobility as a Service (MaaS).

Der er længe til, at den selvkørende bil er allemandseje, men meget kort til, at vi kan blive transporteret kortere distancer med miljøvenlige shuttlebusser. De vil for eksempel kunne transportere os det sidste stykke fra et parkeringsareal til vores tog, eller fra samme tog til vores arbejdsplads. På den måde kan vi mindske behovet for at have bilen med ind i byerne, gøre noget ved trængslen og sænke forureningen.

Forlæns ind i fremtiden
Indtil nu har vi ikke hentet os nogen erfaringer ned på området. Det starter og slutter med lovgivningen og mere præcist sikkerhedsassessorordningen. Det er klart, at man ikke bare skal kaste sig ud i forsøg på åben vej uden at have gjort sit forarbejde, men som systemet er nu, har det effektivt blokeret for alle tiltag.

Reglerne er så brede og åbne, at det er op til de virksomheder, der foretager sikkerhedsvurderingerne, at beslutte, hvornår de er klar til at gå i gang. Det koster penge – både i manglende indtægter og til at betale de virksomheder for deres arbejde.

I andre lande – for eksempel Sverige og Norge – foregår vurderingerne i samarbejde med myndighederne, hvilket har bragt behandlingstiden ned på få måneder. Det kunne vi passende tage ved lære af nu, hvor ordningen skal evalueres. Det vil være en solid investering i en grønnere fremtid med mindre trængsel.

Forrige artikel Danske Vognmænd: Omstilling til grøn transport kræver politisk handling Danske Vognmænd: Omstilling til grøn transport kræver politisk handling Næste artikel FDM: Høje bilafgifter står i vejen for den grønne omstilling FDM: Høje bilafgifter står i vejen for den grønne omstilling
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.