Debat

Brancheformand: Grøn omstilling må ikke gå ud over kollektiv trafik

DEBAT: Det kan få store samfundsmæssige konsekvenser, hvis lavemissionsbiler og taxaer får lov at køre i busbanerne, skriver formand for Dansk Kollektiv Trafik Nikolaj Wendelboe.

Dansk Kollektiv Trafik savner en offentlig debat om, hvad samfundet egentlig vil med den kollektive trafik, skriver Nikolaj Wendelboe.
Dansk Kollektiv Trafik savner en offentlig debat om, hvad samfundet egentlig vil med den kollektive trafik, skriver Nikolaj Wendelboe.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Nikolaj Wendelboe
Formand, brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik og direktør, Arriva

Den stigende trængsel på vejene har store samfundsøkonomiske omkostninger og kalder på initiativer, der kan gøre den kollektive trafik mere attraktiv.

Busbaner, der sikrer fremkommelighed for busserne, imens bilerne holder i kø, er de mest effektive virkemidler.

Derfor er det bekymrende, at regeringen med et nyt forslag spænder ben for en velfungerende kollektiv bustrafik allerede fra 1. januar næste år.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Høring om ændring af vejafmærkning
Tirsdag i sidste uge [13. november 2018] udsendte Vejdirektoratet en umiddelbart undseelig høring.

Høringen går under titlen ”Bekendtgørelse om ændring af vejafmærkning” og er givetvis gået under radaren for brede dele af samfundet, der er afhængige af den kollektive trafik.

Det er ærgerligt, hvis støtten til lavemissionsbiler og taxaer skal ske på bekostning af den kollektive trafik, der nemlig er miljøvenlig og tilmed meget mere pladseffektiv.

Nikolaj Wendelboe
Formand for brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik

Bekendtgørelsen kan nemlig få ganske store konsekvenser for busdriften i danske byer, idet høringen indeholder forslag til, at taxaer og lavemissionsbiler vil få mulighed for at køre i busbanerne.

Lad os slå det fast med syvtømmersøm: Dansk Kollektiv Trafik støtter regeringens initiativer til at gennemføre en grøn omstilling af transportsektoren.

Vi arbejder tæt sammen med vores offentlige trafikkøbere om, hvordan vi i fællesskab kan indføre miljørigtige og emissionsfrie teknologier i den kollektive trafik.

Samtidigt ser vi, at flere og flere offentlige indkøbere efterspørger eldrift, hvilket vi som busoperatører er glade for at kunne levere.

Men vi er bekymrede for, at hvis forslaget gennemføres, vil det yderligere presse grundlaget for den kollektive trafik.

Det er ærgerligt, hvis støtten til lavemissionsbiler og taxaer skal ske på bekostning af den kollektive trafik, der nemlig er miljøvenlig og tilmed meget mere pladseffektiv.

Store konsekvenser
I Oslo har man også forsøgt at gøre elbiler mere attraktive ved at muliggøre kørsel i busbaner. Det har haft store konsekvenser for bussernes fremkommelighed og dermed for passagerernes rejsetid. 

Trafikselskabet i Oslo har netop afdækket bussernes hastighed i en situation, hvor der hhv. var en lempelig og en restriktiv adgang til busbanerne.

Konklusionen var, at da man begrænsede adgangen til busbanerne til elbiler med mindst 2 passagerer, steg bussernes gennemsnitshastighed med 15-20 pct.

Busserne i Danmark må således forventes at komme langsommere frem i trafikken, når buschaufførerne i busbanerne vil opleve stigende trængsel fra lavemissionsbiler og taxaer, der standser, samler passagerer op og fletter ind og ud af banerne.

Disse biler hører slet ikke til i busbanerne.

Samfundets mobilitet er under pres
Forslaget forholder sig heller ikke til de større samfundsmæssige udfordringer, som den kollektive trafik er med til at løse.

I de store byer er trængslen i forvejen høj og forventes at stige med 149 pct. frem til 2030, jf. regeringens Ekspertgruppe for mobilitet.

Og dette forslag vil blot øge trængslen for flere personer, hvis nu også bussernes fremkommelighed begrænses og køreplanerne forlænges, til skade for hele samfundets mobilitet.

Fra Dansk Kollektiv Trafiks side savner vi en offentlig debat om, hvad samfundet egentlig vil med den kollektive trafik.

Det undrer os, at Vejdirektoratet sender denne høring ud med kun 12 dages frist og ikrafttræden allerede til januar 2019.

Konsekvenserne er på sin vis kendte, når buschaufførerne allerede i dag oplever, at lastbiler og turistbusser ulovligt holder i banerne og forsinker bustrafikken. De forsinkelser kan kun blive værre med bekendtgørelsen.

Vi vil derfor opfordre til, at regeringen får udarbejdet en dybdegående analyse af konsekvenserne for den kollektive trafik, og hvordan passagernes fremkommelighed fortsat sikres.

Vores vurdering er, at forslaget vil forringe den kollektive trafik i byerne betragteligt med risiko for dårligere busservice i fremtiden.

Og vi synes, det er ærgerligt at skabe en situation, hvor endnu flere danskere forsinkes på vej på arbejde, skole eller i fritiden, når trængslen blot flyttes ind i busbanerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00