Debat

Dansk Taxi Råd: På taxiområdet har Ole Birk leveret

DEBAT: Taxiloven er en god politisk aftale, som forligskredsen vedtog i starten af året. Ole Birk Olesen (LA) har loyalt forsvaret aftalen og udvist den nødvendige pragmatisme, skriver Trine Wollenberg fra Dansk Taxi Råd.

Foto: Brian Berg/Scanpix
Henrik Axel Lynge Buchter
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Trine Wollenberg
Direktør Dansk Taxi Råd

Det er næppe nogen overdrivelse at kalde Transportminister Ole Birk Olesens (LA) første tid i Transportministeriet for stormombrust, men set fra taxibranchens synspunkt har ministeren leveret varen i form af en bred og ambitiøs politisk aftale om en modernisering af taxiloven.

Bag aftalen ligger et solidt politisk arbejde, hvilket Dansk Taxi Råd gerne vil kvittere for.

Taxiforhandlingerne har undervejs været en langstrakt og til tider ideologisk kampplads, hvor vi undervejs har frygtet, at transportministerens stærke ideologiske holdninger kunne besværliggøre en aftale.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

I sidste ende udviste ministeren dog den nødvendige pragmatisme og politiske forhandlingsteknik, der var nødvendig for at få enderne til at mødes i forligskredsen. Ole Birk Olesen har ikke lagt skjul på sin skuffelse over, at aftaleindholdet endte et stykke fra regeringens oprindelige forslag ”Taxi til fremtiden”.

Alligevel har Ole Birk Olesen, modsat andre medlemmer af regeringspartierne, loyalt forsvaret aftalen. Og for en liberal transportminister er der da også god grund til at forsvare den nye taxiaftale med oprejst pande.

For en liberal transportminister er der da også god grund til at forsvare den nye taxiaftale med oprejst pande.

Trine Wollenberg, direktør Dansk Taxi Råd

Taxiaftalen er ganske vist ikke tilpasset efter et bestemt firmas forretningsmodel, sådan som regeringens udspil i grove træk lagde op til, men det er en af de mest moderne og ambitiøse taxireguleringer i Europa.

En lov, der moderniserer taxibranchens rammevilkår til gavn for både taxibranchen og forbrugerne, men uden at man går på kompromis med skattekontrol og ordnede forhold.

Taxi til fremtiden
Ole Birk Olesen har selv fremhævet tre overordnede dagsordener, der optager ham: Frihed, fremgang og fremtid. Elementer, der alle indgår i den nye taxilov. Frihed til selv at bestemme selskabsform og forretningsmodel for landets taxivognmænd og taxiselskaber, der nu bliver sat fri til selv at bestemme over deres forretning.

Frihed til at etablere sig på taximarkedet for alle, der vil indordne sig efter reglerne, hvilket utvivlsomt vil generere fremgang i form af øget vækst og udvikling i taxibranchen. Endelig omfavner aftalen fremtiden, da man udover at åbne op for eksempelvis app-baserede kørselskontorer også løbende evaluerer på nye alternative teknologier. 

Derfor er det også forfejlet, når kritikere har tordnet mod kontrolelementerne i den endelige aftale samt imod de partier, der har stået vagt om ikke at liberalisere skattekontrollen.

Taxameter er kontrolapparat
En app kan i dag erstatte nogle funktioner i et taxameter, men en app kan eksempelvis ikke registrere, hvornår der er kunder i bilen, hvis der slukkes for den. Taxameteret og sædefølere fungerer i dag som kontrolapparat, der sikrer, at en chauffør ikke kan slukke for gps'en og selv stikke pengene i lommen.

Og som den svenske taxiudredning har konkluderet, er taxameteret sammenholdt med sædefølere de kontrolmekanismer, der i dag bedst sikrer, at der ikke manipuleres med skattekontrol ude i den enkelte taxi.

I Dansk Taxi Råd har vi også en interesse i at der udvikles smartere, digitale løsninger for vores medlemmer, men ikke hvis det sker på bekostning af skattekontrol. Derfor er vi tilhængere af, at man løbende følger den teknologiske udvikling på området, så man kan introducere nye teknologier, når de har vist sig at være sikre imod manipulation.    

I Dansk Taxi Råd ser vi frem til, at Ole Birk Olesen får udmøntet den brede taxiaftale til lov, så landets taxivognmænd og taxiselskaber kan begynde at omstille deres forretning efter taxilovens nye rammer.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Trine Wollenberg

Vicedirektør, Dansk PersonTransport
cand.merc.jur. (Aarhus Uni. 1998)

0:000:00