Debat

Danske Maritime: Regeringen smider arbejdspladser over bord

DEBAT: Vi risikerer at vinke farvel til tusindvis af arbejdspladser i den maritime industri på grund af skæve skatteregler, skriver direktør i Danske Maritime Jenny Braat. Hun ærgrer sig over en himmelråbende dårlig politisk prioritering.

Det er arbejdspladser i tusindvis, der går tabt, hvis det danske forspring indenfor maritim teknologi forsvinder, skriver Jenny N. Braat, der er administrerende direktør i Danske Maritime.
Det er arbejdspladser i tusindvis, der går tabt, hvis det danske forspring indenfor maritim teknologi forsvinder, skriver Jenny N. Braat, der er administrerende direktør i Danske Maritime.Foto: Pressefoto, Danske Maritime
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Jenny N. Braat
Administrerende direktør i Danske Maritime

Lad mig skære det ud i pap: Den maritime industri kan med en montørordning, der koster 63 millioner kroner for staten, skaffe 700 nye job. 

Hvis industrien ikke får denne maritime montørordning, risikerer Danmark omvendt at miste 3.000 arbejdspladser og vores teknologiske forspring.

Desværre oplever jeg jævnligt, at man fra politisk hold ikke forstår, at Det Blå Danmark består af flere brancher. Flere politikere mener, at den maritime industri jo nok havde fået sit i en finanslov med en udvidet tonnageskat. 

Fakta
Du kan blande dig i debatten.
Send dit indlæg til [email protected].

Jeg har måttet fortælle dem, at det er en misforståelse.

Det er rederierne, der har fået lempelser med den udvidede tonnageskat. Ikke den maritime industri. 

Danske maritime virksomheder fik ikke den ønskede montørordning i 2015. Jeg vil opfordre til, at regeringen sætter sig ordentligt ind i perspektiverne af det valg.

Jenny N. Braat
Administrerende direktør i Danske Maritime

Arbejdspladserne er ikke hos rederierne
Politikerne havde, som mange andre, ikke forstået, at Det Blå Danmark står på to ben; shippingindustrien, der fragter varer rundt på verdenshavene, og den maritime industri, der bygger skibe, udstyr og serviceydelser. 

Hvor shipping er størst, når det gælder valutaindtjening, er den maritime industri med 43.000 beskæftigede størst, når det gælder antal arbejdspladser.

Den maritime industri er i global vækst, og danske virksomheder er gode til at være en lille smule foran. Blandt andet fordi de kan følge deres produkter ude på skibene, når produkterne skal installeres, serviceres eller repareres. 

Men hvis ikke montørerne er dér, hvor skibene er, så kan de ikke hente aktuel viden med hjem, og så mister virksomhederne deres innovationsforspring.

Dårlig prioritering koster dyrt
Danske montører er dyre at sende ud til skibe, som skal til service i Singapore, eller som sejler rundt på verdenshavene med containere, olie eller passagerer. Danske montører skal samtidig konkurrere med lave lønninger og lav skat hos lokale montører. 

Det sidste, nemlig skatten, har den danske stat mulighed for at gøre noget ved. 

Regeringen har i stedet valgt at bruge flere penge på landbruget og på at flytte statslige arbejdspladser til provinsen. Det giver ikke mening. 

Som regnestykke koster udflytningen af 3.900 arbejdspladser mindst 400 millioner kroner og formentlig nærmere mellem to og fire milliarder kroner. En maritim montørordning vil give 700 nye arbejdspladser for 63 millioner kroner, altså cirka 90.000 kroner per job, hvor udflytningen formentlig vil koste mindst 500.000 kroner per job. 

Og hvor udflytningen flytter eksisterende jobs, vil montørordningen levere nye jobs, endda til udkantsområder. 

Konsekvenserne rækker langt
Vi risikerer at sætte hele det danske teknologiske forspring over styr. 

Den danske styrke inden for maritim teknologi udspringer af en historie med store værfter og gennem samarbejde med rederierne, både danske og udenlandske. 

Det er afgørende for de maritime virksomheder at kunne være tæt på skibene og lære af at se deres produkter i arbejde, så innovationen kan fortsætte.

Danske maritime virksomheder fik ikke den ønskede montørordning i 2015. Jeg vil opfordre til, at regeringen sætter sig ordentligt ind i perspektiverne af det valg.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00