Debat

Danske Vognmænd: Vi ønsker politisk mod og vilje til at forsvare det danske arbejdsmarked

DEBAT: Der er brug for, at vi som nation har mod og risikovillighed til at forsvare vores arbejdsmarked og transporterhvervet mod social dumping og unfair konkurrence, skriver Erik Østergaard. 

Som branche har vi brug for, at den til enhver tid siddende danske regering er parate til at tackle langt hårdere i armlægningen med EU, skriver administrerende direktør Erik Østergaard.
Som branche har vi brug for, at den til enhver tid siddende danske regering er parate til at tackle langt hårdere i armlægningen med EU, skriver administrerende direktør Erik Østergaard.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd
 
Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) talte mod udnyttelsen af udenlandsk arbejdskraft inden for transportbranchen, men for den frie bevægelighed, da han i sidste uge gæstede Europa-Parlamentet og i den forbindelse blev spurgt til bl.a. Kurt Beier-skandalen fra Padborg.

Og jeg tror, at statsministeren langt hen ad vejen har ret: Der er – også blandt vognmænd – i princippet opbakning til den fri bevægelighed (jf. boks til højre red.).

Men hvis den misbruges til social dumping og konkurrenceforvridning, så går opbakningen fløjten.

Og bruges EU-reglerne ovenikøbet til at importere arbejdskraft udefra – altså fra lande udenfor EU, såsom Filippinerne, Usbekistan, Kasakhstan og Ukraine for at dumpe transportpriserne yderligere – så brydes kontrakten endegyldigt.
 
Godstransportbranchens udfordringer
Det er bestemt glædeligt, at statsminister Lars Løkke Rasmussen forholder sig til godstransportbranchens udfordringer.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Ligesom det er glædeligt, at Venstre-partifællen, beskæftigelsesordfører Hans Andersen, til Jyske Vestkysten påpeger, at det er udtryk for grådighed, når slagterigiganten ikke vil kræve, at Kurt Beier Transports filippinske chauffører får løn efter danske forhold.

Kurt Beier Transport er, påpeges det, underleverandør til N&K Spedition, der står for en stor del af Danish Crowns transport, og V-ordføreren efterlyser – med rette – mere samfundssind.
 
Social dumping på transportområdet
Det er jo den til enhver tid siddende danske statsministers lod og privilegium at udskrive valg til Folketinget, og kendsgerningen er, at dette kommer til at ske indenfor få måneder.

Alle de politikere, der i årevis har forbigået eller fortrængt problemstillingerne med social dumping i godstransporterhvervet, de har nu fået smidt det lige i synet med Kurt Beier-sagen.

Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd

Der er også et valg til Europa Parlamentet indenfor det næste halve år. Og jeg tror roligt jeg kan sige, at social dumping på transportområdet med stor sandsynlighed kommer til at blive et centralt tema i begge valgkampe.
 
Det gælder, som Freud skrev, at det fortrængte altid vender tilbage – men det vender tilbage i dæmonisk skikkelse: Så alle de politikere, der i årevis har forbigået eller fortrængt problemstillingerne med social dumping i godstransporterhvervet, de har nu fået smidt det lige i synet med Kurt Beier-sagen.

Og findes der ikke reelle, varige og holdbare løsninger, og udvises der ikke politisk mod og vilje til at forsvare det danske arbejdsmarked – så vil det hævne sig dæmonisk i de kommende valgkampe.
 
Regeringen skal tackle langt hårdere i armlægningen med EU
Som branche har vi simpelthen brug for, at den til enhver tid siddende danske regering er parate til at tackle langt hårdere i armlægningen med EU.

Og vi har brug for, at der dramatisk afsættes flere midler til konsekvente, systematiske, vedholdende kontroller, hvor både Politi, SKAT og Arbejdstilsyn og Færdselsstyrelsen i de såkaldte multikontroller kommer på banen.

Og der er brug for – indtil EU-systemet evner at lave holdbare regler – at vi som nation har mod og risikovillighed til at forsvare vores arbejdsmarked og transporterhvervet mod social dumping og unfair konkurrence.

Dokumentation

[…] problemerne opstår i relation til transport. Og de problemer, vi har set på det seneste, er netop linket til det. Det bliver vi jo nødt til og gøre noget ved, og det bliver vi nødt til at angribe helt konkret, og her har Parlamentet jo også et arbejde, der skal gøres.

For det handler jo om at sikre sig mod, at man kan bruge postkassefirmaer til i virkeligheden proforma at vinde nogle rettigheder til at krydse grænser. Det handler om at stille nogle krav til, på hvilke lønvilkår man kan køre rundt. Det handler om og sikre sig, at man ikke i forhold til transportsektoren får en masse undtagelser fra det almindelige […]direktiv.

Det er jo et helt praktisk stykke arbejde, der skal gøres, og som vi må arbejde sammen om, hvis vi skal sikre os befolkningernes opbakning.

For min egen læsning af den danske befolkning er, at den er ikke imod den frie bevægelighed, den er imod de situationer, hvor man oplever, at man under dække af den frie bevægelighed i virkeligheden tilbyder mennesker løn og vilkår, som vi ikke ville acceptere at tage på vores egen krop. Det er jo det, det handler om, og det er et stykke praktisk arbejde, der skal laves.[…]

Statsminister Lars Løkke Rasmussen


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00