Debat

Debat: Er vi klar til selvkørende biler?

DEBAT: Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil med ny lovgivning sætte turbo på udviklingen for selvkørende biler i Danmark. Altinget har spurgt et hold af debattører, om Danmark er klar. Mød panelet her.

Er Danmark klar til selvkørende biler? Det spørger Altinget et ny debatpanel om.
Er Danmark klar til selvkørende biler? Det spørger Altinget et ny debatpanel om.Foto: Foto: Creative Commons
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kristian Andersen
Fagdebatredaktør

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har fremsat et lovforslag, der åbner for kontrollerede forsøg med selvkørende biler i Danmark.

Konkret har Aalborg Kommune og Vesthimmerlands Kommune allerede meldt ud, at de vil lave forsøg i begrænsede områder. Men er Danmark klar til selvkørende biler? Er lovgivningen klar? Hvad er potentialet – både for det offentlige og for virksomhederne? Hvad kommer det i så fald til at betyde for trafikken og mobiliteten? Og vil selvkørende biler forbedre eller forværre trafiksikkerheden?

Altinget har spurgt et nyt hold af debattører. Mød det her.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Ole Birk Olesen (LA)
Transportminister. Ole Birk Olesen har været medlem af Folketinget siden 2011. Han er tidligere redaktør på netavisen 180grader og har desuden været politisk journalist på Berlingske og Ekstra Bladet. Han er uddannet journalist.

Kristian Pihl (V)
Transportordfører. Kristian Pihl Lorentzen har siddet i Folketinget siden 2005. Han har blandt andet skrevet "Hvor der er vilje, er der vej – transportpolitiske visioner for Danmark". Han har en videregående officersuddannelse ved Forsvaret, hvor han har været ansat fra 1981 til 2005.

Mogens Kjærgaard Møller
Adm. direktør i Rådet for Sikker Trafik. Mogens Kjærgaard Møller er tidligere vicepolitidirektør i Københavns politi, formand for Politiskolen og kontorchef i Justitsministeriets politikontor. Mogens Kjærgaard Møller er uddannet cand.jur.

Henrik Schärfe
Direktør i Fonden Autonomous, som i samarbejde med Vesthimmerlands Kommune har fokuseret på at implementere selvkørende biler i kommunal tjeneste. Henrik var i 2012 med på den prestigiøse TIME100 liste over den 100 mest inflydesrigeste mennesker i verden. Han har en ph.d. fra Aalborg Universitet. 

Michael Henriques
Chefkonsulent ved DTU og chefrådgiver ved Tetraplan. Michael Henriques har være ved Tetraplan siden 1995 og i Incentive fra 2009- 2014. Han har arbejdet både med vejtrafik og kollektiv trafik, men siden midten af 90’erne overvejende med godstransport- og logistik. Michael Henriques er uddannet cand.scient.pol.

Martin Kyed og Thomas Damkjær Petersen 
Hhv. cheføkonom og formand, Ingeniørforeningen, IDA. Martin Kyed har tidligere været ansat hos Copenhagen Economics, i Finansministeriet og hos CEPOS. Han er uddannet cand.oecon. fra SDU. Thomas Damkjær Petersen er tidligere trafikplanlægger og projektleder i HT/HUR/Movia. Han er uddannet civilingeniør fra DTU.

Jesper Højte Stenbæk
Fagchef, Transport og Infrastruktur i Dansk Erhverv. Jesper Højte Stenbæk er uddannet cand.merc.jur. ved Aalborg Universitet. 

Susanne Krawack
Mobilitetschef i Aarhus. Susanne Krawack er tidligere chefkonsulent på områderne transport og klimatilpasning i Concito. Hun har arbejdet med transport, planlægning og bæredygtighed i mange sammenhænge: I Miljøstyrelsen og hos rådgiverne COWI og Tetraplan. Hun er uddannnet civilingeniør.

Linda Christensen
Seniorforsker emeritus på DTU Transport. Linda Christensen har været seniorforsker i trafikplanlægning på Danmarks Miljøundersøgelser samt Danmarks Transportforskning før integrationen i DTU. I ni år har hun været trafik- og byplanlægger i en kommune og i Miljøministeriet. Hun er uddannet trafik- og byplanlægger fra DTU.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00