Det forventer aktørerne af næste år

OVERBLIK: Vi har spurgt syv aktører fra transportsektoren, hvad de mener skal være de vigtigste transportpolitiske sager frem mod sommerferien.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

Dansk Kollektiv Trafik: Per Henriksen -  Adm. direktør
Det bliver særdeles interessant at se, hvem der vinder togdriften på Kystbanen. Samtidig tror jeg ikke, at vi har set det sidste uforudsete problem dukke op med de nye IC4-tog. Jeg tror også, at den lokale og regionale busdrift kommer i fokus. Strukturreformen betyder jo de fleste steder, at kommunerne fremover skal betale for busdriften, og regionerne overtager administrationen af busdriften. Det vil give anledning til diskussioner om strukturen og styringen af busdriften - især fordi kommunerne nu skal betale, og de kan blive uenige om serviceniveauet og ruterne. 

Dansk Industri: Bjarne Palstrøm - Infrastrukturchef
Ændring af Færdselsloven, som giver trafikministeren hjemmel til at indføre forsøg med modulvogntog. Vi ser forslaget som et godt bidrag til at løse en række af de konkrete trængselsproblemer, som i dag findes både i Danmark og det øvrige Europa. Samtidig er modulvogntogene (eller miljølastbilerne) med til at reducere virksomhedernes logistikomkostninger. Lov om Luftfart, som handler om at skabe klare rammer for lufthavnens afgiftsfastsættelse samt prispolitik overfor luftfartsselskaberne. Vi ser forslaget, som et godt redskab til at realisere regeringens vision om en stærk dansk luftfart inden 2015.

Erhvervspolitisk direktør Michael Svane, HTS-A Arbejdsgiver- og Erhvervsorganisationen:
Ændring af de skærpede bødekrav på køre- og hviletidsområdet. Folketinget må vedtage lovmæssige justeringer i foråret 2007. Gennemførelse af den bredest mulige forsøgsordning for modulvogntog i Danmark. Luftfartsloven skal ændres, så takstfastsættelsen afspejler, at lufthavnene er erhvervsvirksomheder med en markedsmæssig placering. Principbeslutning i Folketinget om en fast forbindelse over Femern Bælt. Transportforskningen skal styrkes. De væsentligste udfordringer for dansk transport er manglen på kvalificeret arbejdskraft.  
Infrastrukturkommissionens arbejde i 2007, der bør knæsætte princippet om, at transport og infrastruktur er vitale rammevilkår for vækst og beskæftigelse i det danske samfund.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00