Debat

DF: Antallet af trafikdrab kan komme længere ned

DEBAT: Vi skal ikke stirre os blinde på fartgrænser, hvis antallet af trafikdræbte skal ned. Vi ved, at hver fjerde dør i en spritulykke, og at uopmærksomhed er skyld i 35 procent af alle dødsulykker, skriver Kim Christiansen (DF).

Antallet af trafikdrab kan komme længere ned, skriver Kim Christiansen (DF).
Antallet af trafikdrab kan komme længere ned, skriver Kim Christiansen (DF).
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

Når Dansk Folkeparti foreslår 90 km/t. på landeveje, er det på udvalgte veje, hvor det ikke udgør en sikkerhedsmæssig risiko.

Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

Færdselssikkerhedskommissionen, som jeg sidder i, kan i 2016 markere 30-års jubilæum i trafiksikkerhedens tjeneste.

Fakta
Transportdebatten har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på trafiksikkerheden i Danmark. Er der behov for øget politisk fokus? 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]

Og jeg kan konstatere, at kommissionen har skabt gode resultater. Kommissionen skal jo komme med forslag til initiativer, som kan nedbringe antallet af ulykker. Og det har vi gjort.

Danmark ligger i den absolutte top blandt de europæiske lande. Ifølge EU-Kommissionen har vi i perioden fra 2010-14 i Danmark 33 trafikdrab per million indbyggere. Samtidig er der tale om et fald i antallet af trafikdræbte de seneste fire år på 28 procent.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Og selvom et liv tabt selvfølgelig er et for meget, skal vi ikke geråde i panik, når EU-tallene viser, at antallet af trafikdrab ’kun’ er faldet med fire procent i perioden 2013-14. Det kan der være mange årsager til.

Brug for bred vifte af indsatser
Onde tunger mener, at det alene er lavere hastighed, der skal til. Det er tværtimod en bred vifte af trafiksikkerhedsindsatser.

Men lad os tage hastigheden først. En af de ting, jeg foreslår, er mere ensartede hastigheder på vejene. Det vil give et bedre og sikrere flow, hvis biler med trailere og campingvogne, som er godkendt til det, får lov til at køre 100 km/t. på motorveje, i øvrigt ligesom busserne allerede må.

Når Dansk Folkeparti foreslår 90 km/t. på landeveje, er det på udvalgte veje, hvor det ikke udgør en sikkerhedsmæssig risiko.

Flere årsager til trafikdrab
Og vi skal heller ikke stirre os blinde på farten som trafikdræber. Vi ved, at hver fjerde dør i en spritulykke, uopmærksomhed er skyld i 35 procent af alle dødsulykker, mens godt hver tredje dødsulykke skyldes for høj fart samt trafikanter, der ikke har kørt efter forholdene.

Derfor er der også en række kampagner i gang: ’Sænk farten en lille smule’ og ’Kør bil, når du kører bil’.

Vi skal naturligvis bakke op om alle de gode tiltag. Og så gør det jo bestemt ikke noget, at Færdselssikkerhedskommissionen har ambitioner om at halvere antallet af trafikdræbte.

De, der mener, at det ikke kan lade sig gøre, kan jo se på statistikkerne, som viser, at 1.213 blev dræbt i trafikken i 1971, mens 183 blev dræbt i trafikken i 2014.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00