Debat

DF: Styrk indsatsen imod alvorlige ulykker

TRANSPORTDEBATTEN: Regeringen må få fart på arbejdet med at dæmme op for højresvingsulykker og implementere den enstemmigt vedtagne alkolåsordning, skriver transportordfører Kim Christiansen (DF).
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Christiansen
Transport- og færdselsordfører, Dansk Folkeparti

Efter flere års fald i højresvingsulykker, har vi i år pludselig oplevet en stor stigning i disse forfærdelige ulykker, som alt for ofte har dødelig udgang.

Det er forståeligt noget, der optager mange borgere, og jeg - og sikkert også mine kolleger i andre partier - har modtaget mange henvendelser fra bekymrede borgere, der opfordrer til, at man fra politisk hold gør noget mere for at forhindre ulykkerne.

Mmange kommer med gode forslag til, hvad man kan gøre for at dæmme op for den ulykke udvikling.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Fjerde udgave af Transportdebatten sætter fokus på trafiksikkerhed. Et emne, der igen er blusset op, især på grund af de seneste mange højresvingsulykker. Trafiksikkerhed er dog meget mere end blot dette - de fleste ulykker sker på grund af for høj fart og for meget alkohol i blodet.

Den næste måned vil en række forskellige transportpolitiske aktører komme med deres indspark i debatten om trafiksikkerheden i landet.

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Jeg er helt enig i, at der er behov for øjeblikkelig handling, og jeg har da også kraftigt opfordret regeringen til at opprioritere indsatsen imod højresvingsulykker.

Regeringen har nedsat en task force af eksperter, der skal se på, hvordan man kan forhindre ulykkerne.

Der er mange ting, som man kan gøre, som ikke kræver flere års forarbejde i et ekspertudvalg.

Kim Christiansen (DF)
Transportordfører

Og det er da helt fint, men der er behov for øjeblikkelig handling, og der findes en række relativt enkle og billige tiltag, som man kan føre ud i livet meget hurtigt.

Mange gode forslag
I nogle kommuner har man eksempelvis haft gode erfaringer med at opsætte spejle på trafiklysmaster for at forbedre højresvingende chaufførers mulighed for at overskue og følge cyklister frem mod krydset.

Et andet bidrag til at nedbringe ulykkesantallet kunne være at udstyre lastbilerne med en "biplyd", når der drejes til højre, ligesom man allerede kender det, når lastbilerne bakker.

Og jeg ved, at regeringen har modtaget stribevis af andre gode forslag.

Så det er bare med at komme i gang, og jeg vil kraftigt opfordre regeringen til at speede arbejdet op og få ført tiltagene ud i livet hurtigst muligt.

Der er mange ting, som man kan gøre, som ikke kræver flere års forarbejde i et ekspertudvalg.

Et andet emne, som er aktuelt - desværre senest aktualiseret ved en forfærdelig dødsulykke - er spørgsmålet om alkolåse til spritusdømte.

Enstemmigt vedtaget
I juni 2010 vedtog Folketinget enstemmigt en alkolåsordning for spiritusdømte, der kort fortalt skulle medføre, at personer, der har fået frakendt kørekortet ubetinget ved grove tilfælde af spirituskørsel, fremover skal have en alkolås monteret i bilen i de første to år efter frakendelsestidens udløb som betingelse for at generhverve kørekortet i denne 2-årige periode.

Det var en god dag tilbage i juni 2010, da loven blev vedtaget, for det er jo en indlysende god ide, som vil bidrage til øget trafiksikkerhed og forhåbentligt være med til at redde liv.

Vi skal jo ikke glemme, at spiritus er involveret i en stor del af de mest alvorlige trafikulykker.

Problemet er blot, at regeringen her over tre år efter endnu ikke har ført beslutningen ud i livet og implementeret ordningen.

Det er under al kritik!

Ministeren i samråd
Skiftende ministre har givet tekniske forklaringer på, hvorfor dette er så kompliceret at føre ud i livet, men ingen af disse forklaringer er tilnærmelsesvis tilfredsstillende.

Det virker helt ærligt som om justitsminister Bødskov ikke har styr på sit eget ministerium.

Den 28. november får ministeren endnu engang lejlighed til at forklare sig, når jeg har indkaldt ham til samråd i Retsudvalget.

Her skal han redegøre for, hvorfor alkolås ordningen stadig ikke er en realitet og, om han vil opstille en konkret tidsramme for, hvornår den - enstemmigt vedtagne! - lov bliver ført ud i livet til gavn for trafiksikkerheden.

Ministeren skylder danskerne en forklaring.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00