Debat

DF: Dukse-Danmark må sige fra overfor EU’s cabotageregler

DEBAT: EU skal ikke blande sig i de danske regler for cabotagekørsel. Tværtimod bør regeringen statuere et eksempel ved ikke at lade sig kyse af Kommisionen, mener Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen. Sæt hælene i, skriver han.

Den danske regering må simpelthen stå imod. EU-kommissionen må stikke piben ind. Så klar lyder beskeden fra DF’s transportordfører Kim Christiansen, efter EU vil ændre på de danske cabotageregler.
Den danske regering må simpelthen stå imod. EU-kommissionen må stikke piben ind. Så klar lyder beskeden fra DF’s transportordfører Kim Christiansen, efter EU vil ændre på de danske cabotageregler.
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kim Christiansen
Dansk Folkepartis transportordfører

Danmark trues nu med EU-domstolen om cabotage-fortolkninger og bødestørrelser. Dansk Folkeparti vil stærkt opfordre regeringen og transportministeren til ikke at lade sig skræmme af EU. 

Det må være slut med, at Danmark skal være EU's duks og bare smækker hælene sammen, fordi EU rasler med sablen.

Sagen er blevet aktuel, efter at EU-Kommissionen forleden udsendte en pressemeddelelse, hvori det hedder, at enhver national transport, udført af en ikke-hjemmehørende transportvirksomhed, det vil sige cabotage, i henhold til EU’s lovgivning kan bestå af flere læsse- og lossesteder. 

Fakta
Vil du blande dig i debatten?
Send dit debatindlæg til [email protected].

Men ifølge dansk lovgivning kan hver cabotagekørsel kun bestå af flere læsse- eller lossesteder – og altså ikke begge dele. 

Desuden mener man, at det danske bødeniveau er for højt. 

Hvis man er utilfreds med, at landene fortolker og reagerer forskelligt på omfattende snyd, social dumping og unfair konkurrence, så peger pilen på Kommissionen selv.

Kim Christiansen
Transportordfører for Dansk Folkeparti

Men det skal de slet ikke blande sig i.

Ren strategi rammer Danmark først
For Dansk Folkeparti er sagen principiel af to grunde. 

For det første fordi EU-kommissionen forsøger at skræmme Danmark, fordi de godt ved, at det er nemmere at gå efter et lille land som Danmark, end at gå efter for eksempel Frankrig, som har et meget højt bødeniveau. 

Den danske regering må simpelthen stå imod. EU-kommissionen må stikke piben ind.

Det er åbenlyst ren strategi fra EU-kommissionen, at de går efter Danmark. De forsøger at splitte de lande, som er utilfredse med reglerne. Og så gå de efter de små lande først. 

Det skal de ikke slippe afsted med. 

Anledningen er oplagt
Sagen er principiel ikke mindst i lyset af, at regeringen gerne vil afdække, om Danmark overimplementerer EU-regler og forhåbentlig skal holde op med at være EU-duks. 

Så her er en god anledning til ikke at lade sig kyse af en EU-kommission, som ærlig talt burde få ryddet op hos sig selv først. 

Og hvis de har tid til overs, burde de bruge den til noget fornuftigt.

For det andet kunne Kommissionen jo passende komme i gang med at få lavet reglerne på en måde, som dels understøtter fair konkurrence og dels ikke understøtter alle mulige nationale fortolkninger, hvis de synes, det er et problem. 

Pilen peger på Kommisionen selv
Hvis man er utilfreds med, at landene fortolker og reagerer forskelligt på omfattende snyd, social dumping og unfair konkurrence, så peger pilen på Kommissionen selv. 

Indtil da gør de udfordrede lande selvfølgelig, hvad de kan for at beskytte sig, ved også at fortolke reglerne, indføre mindsteløn eller hvilke værktøjer, man nu mener, man kan benytte sig af. 

Virksomheder i medlemslandene vil jo gøre, hvad de kan for enten at snyde med myndighedernes velsignelse eller forsøge at gardere sig imod snyd.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kim Christiansen

Restauratør
Handel

0:000:00