DF om finanslovsaftale: Regeringen har anerkendt Togfonden

TOGFOND: Med finanslovsaftalen er slagsmålet med regeringen om Togfonden endelig slut, lyder det fra DF’s finansordfører. En rigtig god nyhed, mener Radikale.

Foto: Colourbox.dk
Hjalte T. H. Kragesteen

Nu er det slut med stor politisk ballade om Togfonden.

Det er meldingen fra Dansk Folkeparti oven på fredagens aftale om finansloven.

”Aftalen betyder, at regeringen anerkender, at der et massivt flertal bag Togfonden. Og at det er skrevet ind i finansloven. Så der bliver ikke mere ballade om Togfonden,” finansordfører René Christensen.

Af aftalen fremgår det, at ”regeringen noterer sig”, at der ligger en aftale fra juni 2016 om Togfondens fase 1, der indeholder projekter, som regeringen ikke havde med i sit udspil til finansloven for 2017. Altså en ny bane over Vestfyn, en hastighedsopgradering af Hobro-Aalborg og hastighedsopgradering af Fredericia-Hobro. Projekter, der tilsammen koster mere end seks milliarder kroner.

Nu skal togfonden bare puttes ind i de finanslove, der kommer fremadrettet. I den takt som vi har aftalt i forligskredsen.

René Christensen (DF)
Finansordfører

I første omgang bliver det mindste projekt – Hobro-Aalborg – til 114 millioner kroner skrevet ind i finansloven, da projektet begynder i 2017.

Skal bare puttes ind 
Men René Christensen er ikke bekymret for nye konflikter med regeringen, når finansloven for 2018 – hvor der skal sættes penge af til Fredericia-Hobro – skal forhandles på plads.

”Nu skal Togfonden bare puttes ind i de finanslove, der kommer fremadrettet. I den takt som vi har aftalt i forligskredsen,” siger han.

DF har truet med at gå i Folketingssalen med ændringsforslag til finansloven, hvis regeringen ikke makkede ret. Og det bliver ifølge DF ikke nødvendigt nu.

Det fremgår også af finanslovaftalen, at netop Hobro-Aalborg bliver dyrere, end man havde forventet. At det ifølge Banedanmark ikke kan gennemføres for 114 millioner, og at VVM-undersøgelsen derfor er sat i bero.

Bliver nemmere nu
Det skal blandt andet diskuteres til foråret, hvor transportminister Hans Christian Schmidt (V) vil kalde Togfondpartierne til drøftelser af projekterne i fase 1.

René Christensen forventer en væsentlig fordyrelse af Hobro-Aalborg, men glæder sig samtidig over, at regeringen indkalder forligskredsen.

”Det er klart, at det bliver meget nemmere nu. Når man står uden for regeringen, har man jo ikke samme muskler til at få analyseret projekterne,” siger René Christensen.

Tidligere har du sagt, at der ikke vil være plads i råderummet til både en udvidelse af E45 og Togfonden, men begge dele er altså på programmet nu. Hvordan hænger det sammen?

”Ja. Altså. Det er jo regeringens udfordring. Nu er begge dele skrevet ind, og det må regeringen så finde plads til,” siger René Christensen.

R: En rigtig god nyhed
Radikales trafikordfører er rigtig glad den nye udvikling.

”Det er en rigtig god nyhed, hvis der nu kommer ro om Togfonden. Det har været noget mærkeligt noget, at Venstre har siddet et flertal overhørigt,” siger transportordfører Andreas Steenberg.

Hele diskussionen sker på et bagtæppe af nyligt opståede problemer med signalprogrammet, som bliver forsinket med flere år. Det gør partierne bag finanslovsaftalen også opmærksom på i afsnittet om Togfonden. Det betyder, at Banedanmark nu skal lægge en ny plan for alle projekter på jernbanen, så elektrificeringen, baneprojekter og signalprogrammet bliver tænkt sammen.

For som blå blok konstaterer i aftalen:

”Der foreligger (...) endnu ikke et samlet overblik over konsekvenserne af signalprogrammets forsinkelse.”

Det lykkedes ikke at få en kommentar fra Venstre.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Andreas Steenberg

Public affairs executive, Systematic, fhv. MF og politisk ordfører (R)
cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 2011)

René Christensen

MF (M), 1. viceborgmester, Guldborgsund
automekaniker (Horbelev Autoservice. 1989)

0:000:00