Debat

DF: Transport er vigtig, men kan EU løfte opgaven?

TRANSPORTDEBATTEN: Der er grund til at se kritisk på den måde, EU indtil nu har forvaltet enorme beløb afsat til infrastrukturprojekter. Indtil videre har EU ikke vist sig at være opgaven voksen, skriver Morten Messerschmidt, MEP for Dansk Folkeparti.
Foto: Facebook
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Messerschmidt
MEP for Dansk Folkeparti 

Europa skal opbygge et fælles, effektivt transportnet - det er forudsætningen for at genrejse økonomien.

Men der er grund til at se kritisk på den måde, hvorpå EU hidtil har forvaltet enorme beløb, brugt på infrastruktur.

I juli tog en estisk journalist toget fra Berlin til Estlands hovedstad, Tallin, og det tog ham fire dage.

I bil ville det have taget 17 timer at tilbagelægge de godt 1500 kilometer.

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Sjette udgave af Transportdebatten sætter fokus på det kommende valg til Europa-Parlamentet.

EP-valget får afgørende betydning for den politik, der udstikkes fra EU i den kommende valgperiode. Også på transportområdet, hvor EU er en vigtig medspiller for Danmark i forsøget på at optimere og udvikle den nationale såvel som transnationale infrastruktur.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører fra de otte opstillede partier komme med deres indspark i forhold til EP-valget og dettes betydning for transportområdet og -politikken herhjemme. 

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Hvis der er noget, som giver et europæisk samarbejde berettigelse, så er det at udvikle et fælles-europæisk transportnet.

EU's medlemslande har nu sat sig for at udvikle ni transport-korridorer indtil 2020, med hovedvægten lagt på transport mellem Vest-, Central- og Østeuropa, og der er afsat 175 milliarder kroner til de ni korridorer.

Fra år 2000 til i dag har EU for eksempel brugt 64 milliarder euro på at bygge motorveje i Europa.

Morten Messerschmidt
MEP

Hold øje med pengene
Netop fordi opgaven er så stor og dyr, er der grund til at holde øje med pengene, for sporene skræmmer.

Fra år 2000 til i dag har EU for eksempel brugt 64 milliarder euro på at bygge motorveje i Europa.

Jo, det passer: 488.000.000.000 kroner.

Men ifølge EU's revisorer er det desværre langt mere asfalt, end der var brug for. EU's revisionsret har undersøgt, hvordan 22,5 milliarder kroner ud af de 488 milliarder er blevet brugt ved at se nærmere på 24 projekter i Grækenland, Tyskland, Polen og Spanien.

Resultatet kan læses i EU's revisionsrets "Særrapport nr. 5/2013".

De fire lande har fået motorveje, motor-trafikveje, broer, viadukter, autoværn og til- og frakørsler.

Ingen målbare effekter
Okay, EU-milliarderne betyder, at grækere og spaniere nu kan køre igennem bjerge i stedet for udenom, støjen er reduceret, og færre bliver trafikdræbt.

Men EU's revisorer vurderer alligevel, at milliarder er blevet udbetalt til ingen nytte. For hvor man kunne have klaret sig med motortrafikveje, byggede man i stedet motorveje, selv om de koster næsten det dobbelte.

Der var ingen klare forudsigelser af behovet; i 14 ud af 19 vejprojekter, som kunne måles, kører der i dag færre biler end beregnet.

På 10 kilometer, som kostede 2,1 mia. kroner, kører der nu mindre end halvdelen af den anslåede trafik.

Grækenland fik 173 millioner kroner fra EU til 6,6 kilometer vejstrækning til at forbinde Den Olympiske By og Motorvej E-75, men i dag ligger Den Olympiske By øde og overgroet hen.

Én kilometer motorvej kostede fire gange så meget i Spanien som i Tyskland.

I 11 af projekterne blev budgettet overskredet med mere end 20 procent. Næsten alle projekter var i gennemsnit forsinket med 9 måneder.

EU ikke opgaven voksen
Revisorerne konkluderer i rapporten, at den økonomiske effekt af milliarderne knap kan måles.

Det er uundgåeligt, at budgetter skrider.

Men det er ikke uundgåeligt, at milliarder bliver spildt, og ingen bliver stillet til ansvar, blot fordi ansvaret fortaber sig i Bruxelles, hvor Kommissionen trækker på skuldrene og henviser til, at landene jo selv håndterer pengene.

Hvis ikke man lærer af erfaringerne og EU's egne revisionsrapporter og udvikler nye instrumenter og kontrolorganer, så er opgaven - at knytte Europa sammen gennem bedre infrastruktur - åbenbart for vanskelig til at lægge i hænderne på EU-apparatet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Messerschmidt

Partiformand (DF), MF
cand.jur. (Københavns Uni. 2009)

0:000:00