Debat

DI: Grøn omstilling med eller uden køreplan

DEBAT: Det får ikke nogen større betydning for den grønne omstilling, at regeringen har skrottet køreplanen for grøn transport, skriver Rune Noack, chefkonsulent i DI Transport.

Den grønne omstilling i transportsektoren skal nok komme. Med eller uden en grøn køreplan for transport, skriver Rune Noack, chefkonsulent i DI. 
Den grønne omstilling i transportsektoren skal nok komme. Med eller uden en grøn køreplan for transport, skriver Rune Noack, chefkonsulent i DI. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Rune Noack
Chefkonsulent, DI Transport

Vi så gerne en langsigtet plan, men vi er ikke bekymrede for den grønne omstilling. Den skal nok komme, uanset om arbejdet med en national plan for grøn transport bliver gjort færdig.

Rune Noack
Chefkonsulent i DI

DI Transport har efterspurgt en handlingsplan for en langsigtet grøn omstilling, der tager højde for den internationale konkurrence.

Fakta
Regeringen har skrottet arbejdet med et såkaldt ”roadmap”, der skal hjælpe transportsektoren til at blive fossilfri i 2050.

Arbejdet med planen startede tilbage i 2013 og skulle oprindelig have været fremlagt af SR-regeringen, som ikke formåede at blive enige om en plan inden valget. Men Venstre-regeringen har nu meldt ud, at de ikke "agter at gøre arbejdet færdigt". 

Altinget spørger derfor et nyt hold af debattører: Er der styr på den grønne omstilling i Danmark, eller er der brug for en køreplan, der kan gøre transportsektoren mere klimavenlig? Og burde Venstre-regeringen følge arbejdet til dørs og lægge køreplanen frem?  

Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Der er ingen tvivl om, at transporten kommer til at gennemgå en grøn omstilling. Men det er helt afgørende, at vi samtidig skaber rammer for mobilitet, vækst og arbejdspladser.

Transporten betaler i omegnen af 48 milliarder kroner om året til statskassen. Samtidig er branchen en helt afgørende forudsætning for både import og eksport og for den økonomiske vækst, der skaber grundlag for velfærd. Derfor er arbejdet med et roadmap frem mod 2050 heller ikke nemt.

Vi er godt i gang
Den gode nyhed er, at den grønne omstilling af transportbranchen er i gang. Vi er blevet væsentlig mere energieffektive. Selv om vi transporterer os mere, er CO2-udledningen faldet. Det gælder både for taxaer og personbiler, men også for erhvervstransport, der med 25 meter lange modulvogntog og højere totalvægte kan transportere mere gods med mindre energiforbrug.

Alternative drivmidler er i spil allerede. Biogas bruges i både kollektiv transport og i renovationskørsel. Elbiler og eldrevne busser er også eksempler på alternative drivmidler, der er på vej ind i transporten.

Biobrændstoffer leverer en stor del af transportbranchens CO2-reduktion i form af iblanding i almindelige benzin og diesel. Biobrændstoffer vil også i fremtiden spille en central rolle i den grønne omstilling af transportsektoren, herunder ikke mindst i den tunge transport og luftfarten.

Fælles EU-krav sikrer omstilling
Den grønne omstilling er fortsat afhængig af den teknologiske udvikling, der skal gøre det nemmere, billigere og mere attraktivt at benytte alternative drivmidler. Herhjemme er det åbenlyst, at vores afgiftssystem straffer ny teknologi, fordi registreringsafgiften er baseret på værdi frem for en løbende afgift, der afspejler CO2-udledningen.

Dansk erhvervsliv og ikke mindst eksportvirksomhederne er stærkt afhængige af en effektiv transport og infrastruktur. Derfor går vejen til grøn transport heller ikke gennem højere afgifter på transport, der forringer konkurrenceevnen ved at gøre mobilitet dyrere.

Meget er nået gennem fælles EU-krav. Og da transport jo ofte krydser landegrænser, når personer og varer skal flyttes, så går vejen frem også via det fælles arbejde i EU. Et eksempel er EU’s arbejde for at skabe et fælles europæisk luftrum, der vil reducere CO2-udledningen i luftfarten betydeligt.

Vi så gerne en langsigtet plan, men vi er ikke bekymrede for den grønne omstilling. Den skal nok komme, uanset om arbejdet med en national plan for grøn transport bliver gjort færdig.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00