Debat

DI: Ole Birks taxilov sætter liberale spor i branchen

DEBAT: Taxiloven er transportminister Ole Birk Olesens (LA) mest iøjefaldende resultat som minister. Aftalen vil med sikkerhed sætte sine spor i form af frihed, fremgang og fremtid for både forbrugerne og branchen, skriver Michael Svane fra DI Transport.

Foto: Colourbox
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Svane
Branchedirektør DI Transport

Enhver ny tiltrådt leder, præsident og minister siges at have en indkøringsperiode på 100 dage. Traditionen byder, at vedkommende får fred til lige at lande i jobbet og også sætte sig ind i sagsmængden.

Herefter står vedkommende så over for en bedømmelse af, hvordan den pågældende har forvaltet sin indtræden i den nye post.

Ole Birk Olesen (LA) har nu haft posten som transport-, bygnings- og boligminister i mere end de berømte 100 dage.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Tydelig vision
Det er tydeligt, at ministeren har sat en politisk vision for sit arbejde. Visionen bygger på: Frihed, fremgang og fremtid. Altså en klar politisk markering af, hvad ministeren står for og ikke mindst, hvad han vil.

I en video på ministeriets hjemmeside slår ministeren tonen an rent og fyndigt. Ole Birk Olesen lægger også op til, at møderne i ministeriet ”rigtig tit gør os klogere.”

Aftalen om en ny taxilov søsætter en historisk liberalisering af taxiområdet.

Michael Svane
Branchedirektør DI Transport

Det er befriende med en vision, der stringent sætter på formel, hvad Ole Birk Olesen har som drivkraft for sit virke som minister. Politik handler om politik, kan man fristes til at sige.

Politik og frem for alt det at være minister handler også om at skabe resultater.

Mangt og meget er sagt i medierne om Ole Birk Olesen og hans relationer til ordførerne inden for ministerområdet. Enhver minister ved – eller lærer – at et tæt og tillidsfuldt forhold til ordførerne er vejen til at nå de nødvendige resultater i dagligdagen.

Taxilov sætter spor
Når jeg ser tilbage på de første 100 dage, så er det mest iøjefaldende resultat aftalen om en ny taxilov. Selvom man kunne have ønsket sig et stærkere digital fingeraftryk i aftalen, så mener jeg, at det er værd at kreditere Ole Birk Olesen for, at forhandlingerne endte med ”en bred politisk aftale,” hvor kun Enhedslisten og Alternativet står uden for aftalen. Aftalen afslutter mange års forsøg på at modernisere taxiloven. Mange ministre og regeringer har måttet give fortabt.

Hertil kommer, at aftalen om en ny taxilov søsætter en historisk liberalisering af taxiområdet. Aftalen vil lede frem til øget kommercialisering af markedet, øget kvalitet og større kundefokus. Aftalen vil med sikkerhed sætte sine spor i form af frihed, fremgang og fremtid for både forbrugerne og branchen.

Dermed har Ole Birk Olesen i denne sag stringent levet op til den politiske vision. Det er en vindersag, når man som minister lander en vital sag med et robust politisk flertal på begge sider af den politiske midte.

Enhver ny minister ”arver” fra forgængeren. Det er også tilfældet med Ole Birk Olesen. Enhver, der arver, lærer hurtigt udtrykket ”arv og gæld” at kende.

Når man tiltræder som minister midt i et folketingsår, så lander man også midt i en række initiativer, lovforslag med videre, der er sat i gang.

Jeg konstaterer, at Ole Birk Olesen stort set har båret de initiativer videre, som Hans Christian Schmidt (V) satte i gang. Det er positivt. Det gælder navnligt en dansk luftfartsstrategi og forslaget om mere fair sanktioner for overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Michael Svane

Formand, Rådet for Sikker Trafik
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

Ole Birk Olesen

MF (LA), medlem af Borgerrepræsentationen, Københavns Kommune
journalist (DJH 1999)

0:000:00