Dieselgate fortsætter med at rulle

UDDYBNING: To år efter den såkaldte Dieselgate-skandale fortsætter der med at komme nye afsløringer om emissionsbedraget i bilindustrien. Under det tyske valg var spørgsmålet et varmt emne.

Foto: Colourbox

Af Jacob Hederos
Journalist, Altinget.se

18. september 2015 rapporterede amerikanske miljømyndigheder, at Volkswagen havde manipuleret dieselmotorer. Med det begyndte en skandale, der stadig ryster bilindustrien.

Efter omfattende pres fra bilejere og myndigheder har Volkswagen indvilliget i et milliardforlig med amerikanske myndigheder og bilejere. Men det er ikke helt indlysende, at noget lignende skulle ske på den anden side af Atlanterhavet.

Dokumentation

Overblik over Dieselgate

  • 18. september 2015: Den amerikanske miljømyndighed går ud med oplysninger om manipulering af software i Volkswagen-biler. Dette sker efter at have indledt et studie i maj 2014 af den kendsgerning, at niveauerne af giftig nitrogenoxidgas var meget højere i reel kørsel sammenlignet med testerne. Den anvendte software ændrede motorerne i testsituationen til en ”grøn tilstand”, hvilket medførte, at emissionerne blev reduceret radikalt i forhold til normal kørsel.

  • 22. september 2015: Volkswagen erkender, at de installerede softwaren i 11 millioner biler verden over. Samme uge bliver adm. direktør Martin Winterkorn nødt til at træde tilbage og erstattes af Matthias Mueller, tidligere adm. direktør for datterselskabet Porsche.

  • 8. oktober 2015: Tyske anklagere foretager en ransagning på VW's hovedkontor i forbindelse med deres egen undersøgelse af skandalen.

  • 20. april 2016: Japanske Mitsubishi erkender, at de også manipulerer testdata for at få deres biler til at fremstå som mere energieffektive. I maj og juni bliver også Suzuki og Nissan anklaget.

  • 21. september 2016: VW-investorer går til domstolene med en anmodning om kompensation på i alt 8,8 mia. euro, fordi selskabet ikke informerede om krisen i tide.

  • 8. december 2016: EU-Kommissionen påbegynder undersøgelser, der i øjeblikket omfatter otte medlemslande og deres kontrolmyndigheder, fordi de ikke har vedtaget tilstrækkelige foranstaltninger til at forhindre emissionsbedrageriet.

  • 7. april 2017: Franske anklagere rejser sag mod ejeren bag Peugeot og Citroen, PSA, for også at snyde med emissionstesterne. De undersøger allerede Fiat og Renault med samme mistanke.

  • 11. maj 2017: En amerikansk dommer godkender det seneste i en række forhold, hvor Volkwagen erkender sig skyldig i bedrageri. 600.000 bilejere er berørt, og kompensationen beløber sig til 22 mia. dollar. Volkswagen skal også udstyre bilerne med bedre hardware eller genkøbe dem af ejerne.

  • 6. juli 2017: Frankrig siger, at de vil stoppe med at sælge diesel og benzin i 2040. Tre uger senere følger Storbritannien efter med samme besked.

  • 22. juli 2017: EU-Kommissionen indleder undersøgelsen for at undersøge, om Volkswagen, Audi, Porsche, BMW og Daimler har ageret i et kartel om bl.a. hvordan de skal opfylde øgede emissionsreduktionskrav.

  • 12. august 2017: Tysklands Angela Merkel beskylder ejerne af bilselskaberne for at ”spilde en stor tillid væk" blandt forbrugerne. Videresalgsværdien af dieselbiler er en af de største bekymringer før valget.

  • 1. september 2017: Nye tester introduceres i EU for at måle emissioner og brændstofeffektivitet, som udover laboratorieprøver også indebærer tests ved faktisk kørsel.

Kilder: AFP, DW, Reuters


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00