DSB-direktør om skift til DI: Privat overenskomst er ingen discountaftale

INTERVIEW: Efter flere års tilløb rykkede DSB’s ledelse sidste år virksomheden over på privat overenskomst. Nu kulminerer sagen i Arbejdsretten. Det handler ikke om besparelser, bedyrer DSB’s direktør, Flemming Jensen.

DSB's administrerende direktør glæder sig til en afklaring af, om DSB har lov til at melde sig ind i en privat arbejdsgiverorganisation.
DSB's administrerende direktør glæder sig til en afklaring af, om DSB har lov til at melde sig ind i en privat arbejdsgiverorganisation.Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Vi har jo igennem vores ejer, Transportministeriet, fået en tilladelse fra Finansministeriet til at melde os ind i DI. Og vurderingen der har været, at det ikke er i strid med lovgrundlaget.

Flemming Jensen
Administrerende direktør i DSB

Det vakte opsigt, men trængte aldrig for alvor igennem i de brede medier, da DSB få dage inden starten på de offentlige overenskomstforhandlinger i december meldte sig ind i DI og dermed ud af det offentlige overenskomstsystem.

Udmeldingen kom pludseligt. Men ifølge DSB’s administrerende direktør havde den været flere år undervejs.

”Det er en overvejelse, der har været drøftet i DSB’s bestyrelse gennem en lang årrække. Og i 2016 tog vi første skridt med at melde vores vedligeholdelsesselskab ind i DI,” siger Flemming Jensen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00