Debat

Vognmænd: Coronakrisen betyder, at krævende klimatiltag skal gentænkes

DEBAT: Klimakampen er vigtig, men coronakrisen betyder, at danske vognmænd er udfordret. Derfor er der krævende klimatiltag, der skal håndteres varsomt for at sikre, at vi ikke gør ondt værre i genopretning af økonomien, skriver Erik Østergaard.

Klimaet er vigtigt, men hvis kravene bliver for store, risikerer danske vognmænd at miste deres arbejde til udenlandske chauffører, skriver Erik Østergaard.
Klimaet er vigtigt, men hvis kravene bliver for store, risikerer danske vognmænd at miste deres arbejde til udenlandske chauffører, skriver Erik Østergaard.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL - Danske Vognmænd

Jeg tror, at langt flere danskere har fået øjnene op for, at lastbilerne, med vognmænd og chauffører bag rattet, har en helt uundværlig rolle i det moderne samfund.

Erik Østergaard
Administrerende direktør, DTL - Danske Vognmænd

Når COVID19-situationens mange samfundsmæssige konsekvenser og omfang står mere klart, vil en række af regeringens og forståelsespapirets præmisser, formuleret sammen med støttepartierne, formentlig også se fundamentalt anderledes ud. Der er vel næppe nogen, der tror på, at alt så bare kører som oprindeligt planlagt.

Forståelsespapirets mest vidtgående afsnit handler om klima. Med god grund. At vi står over for en menneske- og dermed selvskabt udfordring af enorme dimensioner, er langt de fleste enige om.

Men i kølvandet på COVID19 og de økonomiske konsekvenser vi allerede ser, og de efterdønninger, vi må forvente, så er klimakampen kun blevet sværere.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning.

Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Vigtige forsyningskæder
På godstransportområdet er der to områder, jeg synes, virkelig står tydeligt i lyset af det, vi allerede nu ved, mens COVID19 stadig kører på de høje nagler:

For det første, at vare- og godstransportens betydning for driften af samfundet – også i en ekstrem krisesituation – er helt essentiel. Når man tænker på den hamstring, vi indledningsvis så af gær og håndsprit, så tænk bare på, hvis der var reelle forsyningsproblemer med mælk, bleer, sæbe, toiletpapir, grøntsager, pasta et cetera.

Jeg tror, at langt flere danskere har fået øjnene op for, at lastbilerne, med vognmænd og chauffører bag rattet, har en helt uundværlig rolle i det moderne samfund. Både til daglig og i en lock-down og krisesituation. Derfor er det heller ikke tilfældigt, at EU's transportministre har brugt meget tid de seneste uger på at sikre, at såvel de nationale, de europæiske og de globale forsyningskæder har fungeret så optimalt som muligt.

Økonomisk afmatning rammer vognmændene
For det andet synes jeg, på baggrund af de erfaringer vi allerede nu kan høste, at det er tydeligt, at de investeringer, de teknologiske udviklinger og de mange klimatilpassede krav, som man kunne ønske sig, at transporterhvervet skal bidrage med – de har fået det sværere. Af flere grunde:

Dels fordi, den generelle økonomiske afmatning gør det sværere for næsten alle i erhvervslivet at finde kapital til investeringer. Når vognmandens kunder drosler ned eller lukker og slukker – så går der ikke længe, før det rammer vognmanden.

Og dels fordi, presset på basis-sikkerheden i tilværelsen vokser i krisetider: Er der beskæftigelse? Er der en indkomst? Er der hjælp til dem, der har mistet deres forretning? og så videre.

Fornuftigt eller ej – i virkelighedens verden er vi først og fremmest optaget af at sikre vores overlevelse og vores familie. Og selv om klimaforandringerne brænder nok så meget på, så er de også så massive og vanskelige at håndtere, at tendensen vil være at prioritere de mest påtrængende udfordringer først.

Verden hører sammen
COVID19 er – i lighed med klimakrisen - ikke en eksklusiv dansk krise. Det er derimod globale og europæiske kriser.

Fælles for dem er, at vores tiltag kan være nok så rigtige – men hurtigt blive virknings- og dermed meningsløse, hvis omverdens handlinger nulstiller eller måske endog forringer danske beslutninger og handlinger. Og Danmark er en lille åben økonomi. Vi er fuldstændigt afhængige af, hvad der sker i verden omkring os.

Det sidste er også vanskeligt nok i en normalsituation – men COVID19 har gjort det endnu mere presserende: Store hjælpepakker til ikke mindst Sydeuropa vil formentlig være afgørende nødvendigt for EU, som ikke just har spillet den mest progressive og fornuftige rolle i COVID19-krisens første måneder.

Legitimiteten styrtdykker, og utilfredsheden er enorm, særligt i Italien og Spanien. Og en række lande, særligt i det gamle Østeuropa, har ikke følt det vigtigt at bistå Sydeuropa – trods de milliardindsprøjtninger som der er givet gennem årene til Østeuropa. Alt sammen svækker det solidariteten i EU. En situation, hvor enhver er sig selv nærmest, vil på godstransportområdet vise sig særligt farlig.

Læs også

Dumping-strategien skader klimakampen
Men der er allerede både lande og organisationer, der arbejder for, at vejtransportpakkerne skal lægges i glemmebogen. Derved vil de forsøge at sikre, at man kan fortsætte med løn- og prisdumping på transporten. Og som jeg tidligere har påpeget på disse sider – så er klimakampen sat alvorligt tilbage, hvis det bliver dumping-strategien, der overtager det danske transportmarked fuldstændig.

Det vil have decideret negativ klimaeffekt, for det giver ringere lastbiler, ringere kørselsplanlægning, mere tomkørsel, mere kørsel efter billigt brændstof og endnu mindre kapital til klimaforbedrende investeringer og i øvrigt endnu flere danske virksomheder der må dreje nøglen om og medarbejdere, der må stille sig i arbejdsløshedskøen.

For at skære det helt ud i pap: Godstransport er et internationalt erhverv, hvor der er benhård priskonkurrence. Det er ingen klimaløsning, hvis danske vognmænds transportarbejde overtages af udenlandske.

Derfor forudsætter en grøn omstilling af godstransport, at der er en balance i de nationale initiativer i forhold til udlandets, og/eller at danske vognmænds tab af konkurrenceevne neutraliseres for eksempel med statsstøtte eller på anden måde. Ellers bliver den grønne omstilling af godstransport både et erhvervsøkonomisk og klimamæssigt selvmål.

Opgaven er blevet vanskeligere
Jeg mente i går, såvel som jeg mener det i dag, at klimadagsordenen er overordentlig vigtig, og at transportområdet, herunder godstransporten, har både et ansvar og en forpligtelse til at bidrage. Jeg imødeser imidlertid også, at opgaven er blevet noget vanskeligere på grund af COVID19.

Men DTL-Danske Vognmænd stiller sig gerne til rådighed for drøftelser med regeringen og interesserede partier om, hvordan vi gør det bedst – og mest realistisk. Med udgangspunkt i den nye situation og med udgangspunkt i afrapporteringen fra Regeringens Klimapartnerskab for Landtransport, som DTL-Danske Vognmænd er en del af.

Heri er der anbefalinger og ”lavt hængende frugter,” der kan indføres forholdsvis hurtigt og nemt, uden at klimaomstillingen sættes på hold. Omvendt er der også elementer, der skal håndteres varsomt og med kløgt for at sikre, at vi ikke gør ondt værre i genopretning af økonomien og fastholdelse af Danmarks konkurrencekraft, arbejdspladser, vækst og velfærd.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00