Debat

DTL: Små skridt kan være afgørende for succes

DEBAT: For vejtransporten er det vigtigt, at man ikke overser de små skridt og erkender, at det at spå om fremtiden ikke altid fører ud på den rette vej. Den konkrete, praktiske politik skal prioriteres frem for de politiske skåltaler, skriver Erik Østergaard, der er adm. direktør i DTL.

Erik Østergaard, Adm. direktør DTL – Danske Vognmænd
Erik Østergaard, Adm. direktør DTL – Danske Vognmænd
Hjalte T. H. Kragesteen

Redaktør af Altinget Miljø og Altinget Maritim. 

Uddannet cand.comm. i journalistik fra Roskilde Universitet (RUC).

Mail: [email protected]

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Erik Østergaard
Adm. direktør DTL – Danske Vognmænd

Vejen til vejgodstransportens succes er brolagt med strategier, analyser og visioner. Det kan man godt få fornemmelsen af ved at kaste et blik tilbage over de talrige skrifter, skiftende regeringer og skiftende ministre har bragt på banen om godstransportens endelige frelse.

I 1998 kom erhvervsministeren under Nyrup-regeringen med en nyskabende erhvervspolitisk strategi for transporterhvervet. Den blev efterfulgt i 2000 af trafikministerens rapport om godstransporterhvervet i international konkurrence.

I 2007 var erhvervsministeren og transportministeren under Fogh-regeringen på banen med en fælles analyserapport om vejtransportbranchen. Året efter kom trafikministeren med en vision for fremtidens vejtransport og en vejgodsstrategi for transport, logistik og udvikling.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit debatindlæg til [email protected].

Nu arbejder Vejtransportrådet så med en udviklingsplan for vejgodstransporten, der ikke bliver færdig i denne regerings levetid.

Hvad skal der så til for at komme videre? Ja, de skridt, vi tager i dag, bestemmer i vidt omfang vores mulighed for, hvilke veje vi kan gå om blot få år.

Drop vilde planer om en Kattegatbro, og brug i stedet kræfter på et samarbejde mellem stat og kommuner for tilgængelighed på hele vejnettet.

Erik Østergaard
Adm. direktør, DTL

Social dumping
Og lige nu er problemerne med unfair konkurrence og social dumping, i alle deres tilskikkelser, at hvis vi ikke får gjort noget ved de problemer – så behøver vi slet ikke diskutere den danske godstransports spillerum i 2030. Så bygger vi nemlig motorveje til glæde for filippinske chauffører og skaber arbejde og arbejdspladser til alle mulige andre end danske vognmænd og danske chauffører.

DA påpegede for nylig, at langt de fleste job, der er skabt de senere år, er gået til udenlandsk arbejdskraft. På mange områder skyldes det mangel på relevante kompetencer – hævdes det – men dét forhold gælder ikke for vejtransporten. Der er et potentiale for også i fremtiden at sikre danske vognmænd og chauffører, men det kræver fair konkurrenceforhold og en seriøs vilje til at bekæmpe social dumping.

Drop bro over Kattegat
Det er også nødvendigt fortsat at se på produktiviteten. Og her menes der kort og godt: Hvor meget kan man inden for sikkerhedens grænser laste for på den måde at spare på udgifter til materiel og lønninger. DTL – Danske Vognmænd har stadig en række ønsker i den retning.

I samme forbindelse kræver det konkret handling i form af at forbedre infrastrukturen dér, hvor det giver mest mening – nemlig dér hvor trafikken sander til. Drop vilde planer om en Kattegatbro, og brug i stedet kræfter på et samarbejde mellem stat og kommuner for tilgængelighed på hele vejnettet. Og hvad blev der for eksempel af de politiske visioner om intelligente trafiksystemer?

Konkret politik frem for skåltaler
Så har vi endelig det administrative bøvl og de gode hverdagsideer, som enhver regering bør lytte til. Det har den nuværende regering faktisk været ret god til. En kommende regering bør derfor videreføre ideen bag ved den nuværende regerings Virksomhedsforum, hvor forslag til store og små forbedringer konstant bliver syretestet.

Pointen er, at det ikke er skåltalerne og flotte formuleringer om visioner langt ude i fremtiden, som bestemmer, hvordan transportsektoren kommer til at se ud. Det er derimod de konkrete, praktiske livtag med reelle udfordringer, som kommer til at sætte kursen.

Der skal med andre ord være sammenhæng mellem de konkrete politiske skridt og de langsigtede visioner, hvis vi skal gøre os mål om at indfri de langsigtede ambitioner. Ellers er det bare snak. Og uanset partifarve er det i det hele taget en kommende regerings evne til at lytte og handle, der betyder noget.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00