Debat

DTL til Danske Speditører: Nej, EU’s vejpakke udfordrer ikke forsyningssikkerheden

Speditør-branchen lever for at levere den billigste ydelse, og lige konkurrencevilkår er ikke på speditørernes agenda. Danske Speditørers kritik af EU’s vejpakke er langt fra virkeligheden, skriver Erik Østergaard.

Det er patetisk, når Danske Speditører bruger argumentet, at klimaet påvirkes af den restriktive lovgivning for kørsel og aflønning, skriver Erik Østergaard.
Det er patetisk, når Danske Speditører bruger argumentet, at klimaet påvirkes af den restriktive lovgivning for kørsel og aflønning, skriver Erik Østergaard.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Erik Østergaard
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Danske Speditører forsøger ihærdigt her på mediet at bebrejde EU’s vejpakke og dansk transportlovgivning følgerne af den igangværende gigantiske krise på det internationale fragtmarked.

Ja, under overskriften ”en skæv transportlovgivning” peger DASP ligefrem på, at selveste den nationale forsyningssikkerhed er i fare, hvis ikke udenlandske chauffører på udenlandske biler får frit lejde til at køre rundt på kryds og tværs samt parkere i Danmark, som det passer dem.

En skæv kritik
Nu er man vant til jammer og klage fra den kant som reaktion på enhver regulering, der har til formål at sikre arbejdsforholdene og lige konkurrencevilkår for alle. Jeg vil tillade mig den påstand, at for speditørerne er landet blot en operativ rasteplads – ”raststelle Dänemark”.

Og det er en sten i skoen, at man nu ikke bare her i landet, men også i en række andre medlemsstater i EU skal leve med at betale de reelle udgifter for transport. Det at skaffe lige forhold at konkurrere på i transport har ikke været og vil aldrig være den grundlæggende dagsorden for speditørerne.

Branchen og transportkøberne bør selv hjælpe til. Der er ingen gratis frokost, hvis transporten skal være bæredygtig på alle områder.

Erik Østergaard
Direktør for DTL

I sagens natur lever speditionsbranchen af at kunne levere den billigste ydelse på kortest mulige tid. Sådan vil det altid være. Det er et grundvilkår.

Det er derfor lidt patetisk, når den gamle traver om, at for eksempel klimaet påvirkes af den restriktive lovgivning for kørsel og aflønning atter hives af stalden som det mest hårdtslående argument.

Dommedagsbasunerne lyder med teatralske og meget lidt virkelighedsnære toner i en grad, der er alt for tydelig i sit forehavende: At forsøge at skræmme danske politikere til at indføre fordums tilstande på landevejene.

Hvil på 25 timer skal ikke foregå på rastepladser
Skal vi sige noget fra vognmandsside, så glæder vi os over, at yderligere elementer af EU’s vejpakke træder i kraft næste år med blandt meget andet ensartede regler i hele EU på netop udstationeringsreglerne og ikke mindst med en fælles database og mere virksomme håndhævelser af den grænseoverskridende kørsel.

Det er regler, man for længst har indført inden for bygge- og anlægsindustrien, uden at det i øvrigt har givet anledning til, at jammerkommoder har udgydt tilsvarende teatergråd over branchens snarlige død.

Jeg medgiver, at speditørerne har en pointe i synspunktet om øgede parkeringsfaciliteter. Men at gøre det til et enkelt spørgsmål om blot at afskaffe 25 timers-begrænsningen køber jeg ikke. De såkaldte weekendhvil over 25 timer bør foretages andre steder end på rastepladser langs hovedfærdselsårerne – og gerne i privat regi, hvor chaufføren har mulighed for at overnatte uden for bilen.

Desuden er manglen på parkeringsfaciliteter til de korte pauser og daglige hvil så udtalte, at det alene har været nødvendigt at reservere kapaciteten til disse hvil.

Branchen og transportkøberne bør selv hjælpe til. Der er ingen gratis frokost, hvis transporten skal være bæredygtig på alle områder.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00