Debat

DTL: Trafiksikkerhed og løn-vilkår hænger sammen

DEBAT: Gode løn- og arbejdsvilkår er til for bl.a. at undgå promillekørsel på vejene. Men øst-arbejderne er så pressede på løn og hviletid, at det er til fare for trafiksikkerheden. Danske virksomheder har et medansvar, skriver DTL-direktør Erik Østergaard.

Danske virksomheder har et medansvar for at presse løn- og arbejdsvilkår, skriver Erik Østergaard.
Danske virksomheder har et medansvar for at presse løn- og arbejdsvilkår, skriver Erik Østergaard.Foto: Vejdirektoratet
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Erik Østergaard
Administrerende direktør i DTL-Danske Vognmænd

Enhver ved, at alkohol og trafiksikkerhed er uforeneligt. Alligevel skal vi igen og igen læse om lastbilchauffører, der er blevet taget i promillekørsel. Men der er, så vidt jeg kan se, en klar tendens: Det er primært øst-chaufførerne, der gør de danske veje utrygge.

Siden godskørselslovens vedtagelse i begyndelsen af 1970’erne har trafiksikkerheden været i centrum for tilrettelæggelsen af rammerne for chaufførerhvervet. Når man i bemærkningerne til loven dengang og siden har krævet ordentlige løn- og arbejdsvilkår – så har det været med henvisning til, at man ikke ville lade dårlige løn- og arbejdsvilkår blive årsagen til farlig kørsel. Man ville med andre ord ikke lade chaufførers mulighed for at være udhvilede eller så pressede på lønnen, at de tog unødige chancer i trafikken.

Promillekørsel kommer østfra 
Efter min mening har vi som branche da heller ikke haft alkohol og promillekørsel som en central udfordring for vognmandserhvervet. Selvfølgelig dukker der fra tid til anden sager op – og der er andre faktorer, der har svækket sikkerheden – men alkohol har efter min mening ikke været en primær kilde til ringere trafiksikkerhed.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Men i disse år ser vi flere og flere sager, hvor lastbilchauffører har kørt påvirket på de danske veje. Og lad mig sige det helt klart: Det er helt uacceptabelt.

Men når jeg kigger på avisernes og andre nyhedsmediers beretninger om lastbilchauffører, der er blevet taget for spirituskørsel, så er der noget, der springer i øjnene: Der er flere og flere øst-chauffører iblandt, og nyhederne beretter om chauffører fra Polen, Litauen, Rumænien og så videre, der er blevet stoppet med en anseelig promille.

Det kan godt være, at sofaen til 10.000 bliver 120 kroner billigere ved at bruge øst-chauffører på dumpingløn. Men det er ikke prisen værd, hvis vi har en tonstung lastbil på motorvejen – og chaufføren har en promille på 4,4.

Erik Østergaard
Adm. direktør i DTL

For et par uger siden blev en øst-chauffør taget med en promille på 4,4. Det er på grænsen af det begribelige. 4,4.

Men hvad ligger der til grund? Det spørgsmål synes jeg faktisk, danske politikere burde stille sig selv. Når vi nu i mere end 40 år har haft en konsensus om ikke at lade vognmands- og chaufførerhvervet presse på løn- og arbejdsvilkår, fordi vi vurderede, at det ville føre direkte til forringet trafiksikkerhed – hvordan kan vi så se gennem fingre med den forringede sikkerhed, der følger af en voldsom stigning i øst-chauffører på de danske veje?

Transportkøberne skal tage medansvar
For er sagen ikke den, at netop disse øst-chauffører – som det er dokumenteret igen og igen – netop er ofre for benhårdt pres på deres løn- og arbejdsvilkår? Med måneder væk fra hjem og familie, henvist til at sove i lastbilen, lave mad under en presenning eller på bilens lad i al slags vejr, uden adgang til bad og toiletforhold og overladt til dem selv i et fremmed land, hvis noget går galt på turen? Disse chauffører, og med dem deres livs- og arbejdsvilkår, er i antal i dramatisk stigning på de danske veje. Og dermed er intentionerne bag hele vores tænkning om trafiksikkerhed ved at skride for øjnene af os.

Det kan ikke undskyldes, uanset baggrund, at man sætter sig bag rattet i beruset tilstand. Men lad os være ærlige: Vi ved jo godt, at mennesker, der har ganske lidt, kan presses meget. Så hvem er det, der presser dem? Ja, det er jo desværre blandt andet danske virksomheder, der vælger at benytte underentreprenører og underentreprenørers underentreprenører til transport – velvidende at løn- og arbejdsvilkår er under al kritik.

Transportkøberne, heriblandt også velrenommerede danske virksomheder, må tage et medansvar. Transportørvalget er ikke ligegyldigt. Og som samfund kan vi ikke være tjent med, at årtiers politisk enighed under skiftende regeringer og flertal underløbes. Det kan godt være, at sofaen til 10.000 bliver 120 kroner billigere ved at bruge øst-chauffører på dumpingløn. Men det er ikke prisen værd, hvis vi har en tonstung lastbil på motorvejen – og chaufføren har en promille på 4,4.

Så politikerne må vågne op. Uanset hvad man mener om unfair konkurrence og social dumping, så har det en sammenhæng med trafiksikkerheden. Derfor må der ryddes op og sanktioneres benhårdt over for uretmæssigt ophold og kørsel med lastbil i Danmark.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Erik Østergaard

Adm. direktør, DTL Danske Vognmænd
civiløkonom, MBA (GSB Chicago)

0:000:00