Efterslæb på statsveje vil koste 100 mio. årligt

NYHED: Vejdirektoratet skal som minimum have fordoblet deres bevilling for at undgå yderligere efterslæb, vurderer asfaltbranchen.

Katastrofen sker ikke i morgen for alle veje, men der skal snart ske noget, ellers begynder det at gå galt

Thomas Rask Jensen
Formand for brancheforeningen Asfaltindustrien og direktør i asfaltdivisionen i NCC
Fakta
Vejdirektoratets rapport:

46 pct. af statens 3.798 km. vej har en restlevetid på under et år.

88 pct. har en levetid på under 3 år.

Normalt har asfaltlaget en levetid på 12 år.

Ifølge Vejdirektoratet bør den gennemsnitlige restlevetid være 6 år.

Vejene er særlig slidt på midt- og sydfyn og i hovedstadsområdet.

Efter 12 år begynder strukturen i det øverste lag asfalt at miste struktur og bæreevne ud over det ansvarlige.


Kilde: Vejdirektoratet

Vejdirektoratets seneste statusrapport over Statens 3798 kilometer vej afslører, at der er et massivt efterslæb på vejvedligeholdelsen. Over 40 pct. af vejnettet har en restlevetid på under et år.

Vejdirektoratet budgetterer i dag med 80 mio. kr. om året til vedligeholdelse af deres asfaltbelægninger, men formand for brancheforeningen Asfaltindustrien, Thomas Rask Jensen, vurderer, at det som minimum vil koste 100 mio. kr. om året at efterkomme efterslæbet:

"Vejdirektoratet skal som minimum have 100 mio. kr. ekstra til vedligeholdelse af deres asfaltbelægninger, for overhovedet at hænge med på vognen. Og så vil de i hvert fald ikke nå det her efterslæb på kort sigt. Man skal huske på, at trafikintensiteten hele tiden øges tilsvarende, og det er nødvendigt at kigge frem mod de næste 5 til 10 år", siger Thomas Rask Jensen.

Ifølge Vejdirektoratet er Asfaltindustriens vurderinger ikke helt ved siden af. Men man ønsker ikke at kommentere det beløb der skal til at indhente efterslæbet, da der for øjeblikket samarbejdes med Transportministeriet om at finde en løsning på problemet, oplyser driftschef i Vejdirektoratet, Niels Christian Skov Nielsen.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00