Ekspert: Regeringens færdsels-lempelser koster liv

FÆRDSEL: Det kommer til at koste liv, at regeringen vil have kørekort-alderen ned og farten op, vurderer ekspert. Transportministeren fastholder, at man lemper reglerne på en god måde. FDM bakker op.

Det er især regeringens forslag om at sænke kørekortsalderen for at køre lille knallert fra 16 til 15 år, der vækker bekymring.
Det er især regeringens forslag om at sænke kørekortsalderen for at køre lille knallert fra 16 til 15 år, der vækker bekymring.Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Faktum er, at det altid er en afvejning mellem mobilitet og trafiksikkerhed. Ellers ville farten være 40 km/t alle steder, for så ville ingen komme til skade i trafikken.

Niels Buus Kristensen
Direktør, DTU Transport

Regeringen lægger i sit lovprogram op til en række lempelser af færdselsloven, så bilister og knallertkørere kan komme tidligere ud på vejene, hvor der også skal være mulighed for at køre stærkere end i dag (se forslagene i faktaboks).

Og det kommer til at føre til flere dræbte og kvæstede på vejene, vurderer trafikforsker ved Aalborg Universitet Harry Lahrmann.

”Man kan ikke løbe fra, at det her er et skridt baglæns for trafiksikkerheden. Med de her forslag prioriterer man fremkommelighed over trafiksikkerhed,” siger han.

Dokumentation

Det vil regeringen:

Ændring af færdselsloven (Tempo 100-ordning for campingvogne og andre påhængskøretøjer på motorvej og forhøjelse af hastighedsgrænser for visse campingbiler og traktorer) (Dec I)
Formålet med lovforslaget er at hæve hastighedsgrænsen for biler med campingvogne og andre påhængskøretøjer fra 80 til 100 km/t på motorvej forudsat, at de opfylder en række nærmere tekniske betingelser. Det foreslås desuden at hæve hastighedsgrænsen for visse campingbiler fra 80 til 100 km/t på motorvej og for godkendte og synede traktorer fra 30 til 40 km/t. Forslaget vil indgå i regeringens kommende udspil om vækst og udvikling i hele Danmark. 

Ændring af færdselsloven (Nedsættelse af aldersgrænsen for kørekort til almindelig bil og lille knallert) (Feb I)
Formålet med lovforslaget er at indføre en ordning som i Tyskland, hvor 17-årige får mulighed for at erhverve kørekort til almindelig bil på samme måde som 18-årige, forudsat at den 17-årige det første år kun kører bil under ledsagelse af en bilist med mindst 10 års erfaring. Derudover nedsættes aldersgrænsen for kørekort til lille knallert fra 16 til 15 år. Forslaget vil indgå i regeringens kommende udspil om vækst og udvikling i hele Danmark.

Ændring af færdselsloven (Tilladt hastighed på motortrafikveje) (Feb II)
Lovforslaget har til formål at hæve den maksimale hastighedsgrænse til 100 km/t på motortrafikveje på strækninger, hvor det er trafiksikkerhedsmæssigt forsvarligt. Forslaget bunder i et ønske om at forbedre fremkommeligheden på statsvejnettet og at sikre, at nye motortrafikveje fremover bygges til hastigheder på 100 km/t.


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00