Debat

EL: Brug for en fast hånd på rattet

TRANSPORTDEBATTEN: Regeringen må realisere de lovede løsninger på trængels- og luftforureningsproblemerne i København, skriver byens teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell (EL).
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Kabell (EL)
Teknik- og miljøborgmester, Københavns Kommune

De københavnske trafik- og miljøproblemer stod højt på dagsordenen, da regeringen med nød og næppe hev flertallet hjem ved sidste Folketingsvalg.

Ikke mindst takket være stemmer afgivet i København på baggrund af løfter om at gøre noget effektivt ved byens problemer med trængsel og luftforurening.

Trængslen skulle bekæmpes med en trængselsring, og luftkvaliteten skulle sikres med skærpede ren-luft-zoner, lød det fra regeringen før valget.

Fakta
Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Som bekendt gik der ikke længe, før løftet om en trængselsring blev parkeret i nødsporet. Men der ville komme en god løsning, lovede statsministeren.

I september sidste år fremlagde trængselskommissionen så sine anbefalinger til gode løsninger.

Kun roadpricing vil effektivt skabe plads til den nødvendige biltrafik.

Morten Kabell
Teknik- og miljøborgmester

København går forrest
En investeringspakke på 40 mia. kr. skulle skabe alternativer til bilen for hovedstadens pendlere i form af god sammenhængende kollektiv transport og bedre forhold for cyklisterne.

Samtidig pegede kommissionen på, at investeringer i intelligent trafikstyring og bedre styr på Københavns mange gravearbejder kunne tage toppen af trængslen.

I København lytter vi. Også til eksperterne.

Derfor har vi allerede handlet på flere af anbefalingerne. København har afsat mere end 100 mio. kr. til at udskifte byens udslidte trafiksignaler og indføre intelligent trafikstyring.

Det skal sikre, at cyklister, buspassagerer og bilister kommer nemmere gennem byen. Vi lytter også til anbefalingen om fremover at stille krav om god fremkommelighed, når vi sender vores gravearbejder i udbud.

Roadpricing er vejen frem
Men kommunen står kun for 10 % af de gravearbejder, der hver dag generer trafikken i København. Hvis vi skal stille samme krav til resten af gravearbejderne, kræver det en lovændring.

Her venter vi stadig på Christiansborg.

Men dommen fra trængselskommissionen var meget klar. Kun roadpricing vil effektivt skabe plads til den nødvendige biltrafik.

Roadpricing vil reducere trængslen i København med 19 procent og sikre, at hovedstaden også fremover kan leve op til rollen som motor for væksten i hele Danmark. Derfor anbefalede kommissionen et storskalaforsøg med roadpricing.

Samme anbefaling kommer fra blandt andre produktivitetskommissionen, Dansk Industri og 3F.

Når Christiansborg nægter at lytte til de mange anbefalinger om roadpricing, påtager regeringen og Folketinget sig ansvaret for, at hovedstadens pendlere hvert år spilder 9,3 millioner timer på at holde i kø.

For hvert år, Folketinget vælger at overhøre anbefalingen, vil problemet stige, og i 2025 vil det være fordoblet.

Regeringen må igang
Både transportministeren og flere politikere på højrefløjen har tilkendegivet, at de hellere vil løse hovedstadens trængselsproblemer ved at investere 21 mia. kr. i en havnetunnel.

En havnetunnel vil samlet set føre til mere biltrafik og blot flytte rundt på bilerne i byen. I det centrale København vil biltrafikken kun falde med 2,4 procent, mens trængslen vil stige på Amager og centrale indfaldsveje som Helsingørmotorvejen.

Også når det kommer til den luftforurening, der hvert år er skyld i mere end 500 dødsfald i København, sidder regeringen med hænderne i skødet og venter tilsyneladende på, at problemerne løser sig selv, eller de københavnske vælgere glemmer løfterne fra valgkampen.

Men problemerne med trafikken i hovedstaden løser ikke sig selv. Og de københavnske vælgere glemmer ikke så let.

Derfor må regeringen i det kommende folketingsår fremlægge de lovede løsninger på hovedstadens problemer med trængsel og luftforurening.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Kabell

Public affairs-rådgiver, Rud Pedersen Group
Student (Nørre Gymnasium 1988)

0:000:00