Debat

EL: Det kollektive takstsystem bør dække hele landet

DEBAT: I stedet for bare at lave en aftale for fælles takster på Sjælland burde transportministeren hæve ambitionerne og sætte ind på landsplan, skriver EL’s transportordfører, Henning Hyllested. Finansieringen har han allerede fundet.

Med aftalen om et nyt sjællandsk takssystem misser ministeren igen muligheden for at lave et landsdækkende system, lyder det fra Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.
Med aftalen om et nyt sjællandsk takssystem misser ministeren igen muligheden for at lave et landsdækkende system, lyder det fra Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested.Foto: ft.dk
Line Jenvall
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henning Hyllested
Transportordfører for Enhedslisten

Helt upåagtet har samtlige partier i Folketinget med undtagelse af Enhedslisten besluttet at indføre et fælles takstsystem i den kollektive trafik på Sjælland og i hovedstadsområdet. 

Forslaget er udarbejdet af trafikselskabet på Sjælland, Movia, med tilslutning fra Metroselskabet og lidt mere modvilligt fra DSB.

Det var den voldsomme kritik fra statsrevisorerne i april 2015, der for alvor satte gang i processen med at udarbejde et fælles takstsystem. Indtil da havde Movia, DSB og Metroselskabet forhandlet gennem lang tid, men på grund af indbyrdes uenighed især mellem Movia og DSB var der intet sket.

Fakta
Bland dig i debatten!
Send dit indlæg til [email protected].

Et virvar af zoner og rabatsystemer
Enhedslisten havde igennem flere år påpeget det utilfredsstillende i, at takstsystemerne i dette land var unødigt komplicerede og ikke hang sammen - en problematik, som indførelsen af rejsekortet for alvor udstillede. 

For selv om rejsekortet var som skabt til, og nærmest krævede, et ensartet takstsystem, holdt operatørerne fast i deres egne takstsystemer, blandt andet fordi det eksisterende samarbejde mellem disse operatører, det såkaldte direktørsamarbejde, var baseret på konsensus om beslutningerne.

Visionen må i sidste ende være: én takst, én billet, én køreplan - for nu at udtrykke det i sloganform.

Henning Hyllested
Transportordfører for Enhedslisten

Blandt andet derfor fik vi den helt vanvittige udvikling omkring Rejsekortet med groteske eksempler på takster, som ingen kunne forstå, og som var helt ulogiske. Rejsekortet skulle simpelthen gabe over et virvar af zoner og rabatsystemer, som det ikke var skabt til, og som var forskellige fra DSB til Movia.

Rejsekortet er derfor blevet en historie om en forpasset chance for at gøre takstsystemerne og taksterne sammenhængende i hele landet.

Nye aftale uden flere penge betyder prisstigninger
Enhedslisten modtog således statsrevisorernes krasse kritik med stor begejstring og opfordrede den daværende transportminister til at sætte sig for bordenden og lade Trafikstyrelsen udarbejde et fælles takstsystem. Ja, i virkeligheden realisere vores vision om at danne et helt nyt selskab, der skulle så at sige styre den kollektive trafik i hele landet med togtrafikken som rygraden, og med busser, taxa’er (tele-, flex-) delebilsordninger med mere som tilbringetrafik - og med henblik på lokal og regional forsyning med kollektiv trafik.

Den nuværende transportminister valgte i stedet at lytte til Movia og baserede så en aftale på grundlag af deres oplæg. Det var tydeligt i forhandlingerne, at DSB ikke var tilfreds, men bøjede sig for det politiske pres, som vel transportministeren her udøvede.

Ud af det kom så en aftale, som gennemfører et nogenlunde ensartet takstsystem på Sjælland inklusiv Hovedstaden, og som forhåbentligt udrydder de uforklarlige og ulogiske eksempler på taksterne. 

Efter beregningerne vil de fleste rejsende ikke opleve hverken prisfald eller prisstigninger. Men da transportministeren ikke ville tilføre nye penge til systemet, vil rejsende fra Nordsjælland, der pendler ind og ud af København, opleve pæne prisstigninger i omegnen af 8 procent. Ligesom pensionisterne rundt om på Sjælland vil opleve store prisstigninger op til 19 procent, fordi billigdagene afskaffes.

Der er råd til forbedringer
På den baggrund og fordi man igen, igen ikke benytter lejligheden til at danne en organisation under Trafikstyrelsen (Transport for Danmark) til at koordinere den kollektive trafik på landsplan på alle niveauer, har Enhedslisten indtil videre valgt at stå uden for aftalen. 

Også fordi vi kunne anvise finansiering, så det ikke blev nødvendigt at hæve taksterne for nogen. Der står nemlig 429 millioner kroner i uforbrugte takstmidler fra forligskredsen 'bedre og billigere kollektiv trafiks' aftale om takstnedsættelser. Disse midler kunne passende bringes i anvendelse. 

Det ville blot kræve en aftale mellem regeringen og forligskredsen. På trods af positive tilkendegivelser fra vores forligsparter i 'bedre og billigere', blev der aldring indkaldt til forhandlinger om dette forslag.

Med hensyn til organiseringen af den kollektive trafik har Region Hovedstaden på det sidste spillet ud med et udmærket forslag, Transport for København, inspireret af Transport for London, som i det store og hele følger Enhedslistens vision, nemlig at der dannes én organisation, som står for hele den kollektive trafik i hovedstadsområdet og på Sjælland. 

Visionen må i sidste ende være: én takst, én billet, én køreplan - for nu at udtrykke det i sloganform.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Henning Hyllested

Fhv. MF (EL), transportordfører, landdistrikts- og øordfører, turismeordfører
Havnearbejder (Esbjerg Havn)

0:000:00