Engelbrecht: EU-lande klar til at stoppe spøgelsesfly over Europa

CORONAKRISE: De europæiske transportministre er positivt stemt for et forslag om at suspendere den regel, der sender tomme fly i luften i hele Europa. Det oplyser transportminister Benny Engelbrecht efter møde med EU-kolleger.

Coronakrisen har ramt luftfarten hårdt. Men selv om stort set ingen mennesker flyver, letter mange fly stadig og flyver stort set tomme rundt mellem EU-landene.

Det skyldes en EU-forordning om de såkaldte slot-tider, der dikterer, at flyselskaberne skal benytte deres start- og landingstider i europæiske lufthavne minimum 80 procent af tiden, hvis de vil beholde deres tilladelser næste år.

I sidste uge lagde EU-Kommissionen op til at suspendere slot-forordningen under coronakrisen for at undgå spøgelsesfly over Europa. Og det forslag møder nu bred opbakning blandt de europæiske transportministre.

Det fortæller transportminister Benny Engelbrecht (S), der onsdag deltog i et uformelt møde med sine EU-kolleger via videolink.

"Det blev klart på mødet, at der er stor tilslutning fra medlemslandene til Kommissionens forslag," siger Benny Engelbrecht.

"Mit indtryk er altså ikke, at det kommer til at handle om, hvorvidt der bliver tilslutning til at suspendere slot-forordningen. Det bliver mere et spørgsmål om, hvor lang tid vi skal gøre det," siger Benny Engelbrecht.

Søger dansk mandat
Onsdagens møde var et såkaldt uformelt møde. Det betyder, at der ikke kan træffes beslutninger på mødet. Mødet var indkaldt i lyset af transportsektorens enorme udfordringer under coronakrisen.

Fredag er der ordinært rådsmøde mellem EU-landenes ambassadører i Bruxelles. Her forventer Benny Engelbrecht, at der træffes en endelig beslutning om en eventuel suspendering af slot-forordningen. 

Regeringen skal inden da hente sit forhandlingsmandat i Folketingets Europaudvalg. Her vil Benny Engelbrecht gå efter et mandat til at suspendere forordningen minimum frem til sommer.

"Selv hvis covid-19-situationen er hurtigt overstået, er forventningen, at det vil tage noget tid, før luftfarten får rettet op på situationen. Derfor giver det ikke mening at lave en suspension, der gælder i ganske kort tid," siger han.

Suspenderet tre gange tidligere
Under normale omstændigheder sikrer slot-forordningen, at tildelingen af start- og landingstilladelser – de såkaldte slots – sker på lige, gennemskuelige og ikke-diskriminerende vilkår.

Det er den såkaldte 80/20-bestemmelse i forordningen, der angiveligt får luftfartsselskaberne til at sende næsten tomme fly på vingerne i disse dage.

80/20-bestemmelsen tilskriver nemlig, at et lufthavnsslot skal benyttes minimum 80 procent af dagene i en femugers periode, såfremt selskabet vil have ret til samme slot næste år.

Tre gange tidligere er forordningen blevet midlertidigt suspenderet på grund af særlige omstændigheder. Det skete efter terrorangrebet på tvillingetårnene 11. september 2001, under sars-epidemien i 2003 og i 2009 efter finanskrisen.

Danmark og en række andre medlemslande opfordrede i sidste uge EU-Kommissionen til at suspendere slotsforordningen, så længe coronakrisen holder passagertallene i bund.

 

LÆS MERE OM TRANSPORTSEKTORENS SITUATION UNDER CORONAKRISEN PÅ ALTINGET TRANSPORT TORSDAG.

Forrige artikel Erhvervslivet har afleveret sine klimaanbefalinger. Hvad foreslår de så? Erhvervslivet har afleveret sine klimaanbefalinger. Hvad foreslår de så? Næste artikel Fem nedslag på transportområdet: Flyselskaber skal ikke kompensere passagerer Fem nedslag på transportområdet: Flyselskaber skal ikke kompensere passagerer
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.