Europa-Parlamentet vil fremskynde kilometerskat på kørsel       

VEJSLITAGE: Et flertal i Europa-Parlamentet presser på for at få indført krav om kilometerbaseret afgift på vejtrafikken tidligere, end EU-Kommissionen lægger op til. Kravet møder modstand fra medlemslande.

Foto: Colourbox
Fakta
Dansk modstand mod kilometerafgift
Den danske regering støtter ikke forslaget om obligatorisk udfasning af brugsafgifter for tunge køretøjer, da det kan medføre højere administrative omkostninger, hvis Danmark for at fastholde sit skatteprovenu fra den eksisterende vejbenyttelsesafgift kan blive tvunget til at omlægge ordningen til en kilometerbaseret vejafgift.

Regeringen er samtidig meget skeptisk over for forslaget om, at det skal være obligatorisk at lade lette lastbiler og busser omfatte af en eksisterende brugsafgift. Endelig kan regeringen ikke støtte forslag om obligatorisk øremærkning af afgiftsprovenu. 

Kilde: Transportministeriet

Af: Jacob Heredos
Journalist, Altinget.se

Europa-Parlamentets transportudvalg er blevet enig om, hvordan man foretrækker, at fremtidens europæiske vejafgifter skal udformes.

Ved at støtte op om og skærpe kravene i EU-Kommissionens udspil øger Parlamentet trykket på en række medlemslande for at omlægge vejbenyttelsesafgifterne, som den tungere godstransport skal betale for at benytte vejnettet.

Dokumentation

EU og vejbenyttelsesafgift

Danmark deltager i Eurovignetten, der er en fælles periodebaseret brugsafgift, der opkræves af såvel danske som udenlandske lastbiler for benyttelse af vejnettet i Danmark, Luxembourg, Nederlandene og Sverige.

EU-reguleringen af afgifter på lastbiler giver ikke mulighed for samtidig anvendelse af periodebaserede brugsafgifter og kilometerbaserede kørselsafgifter. 

Europa-Kommissionen fremsatte 31. maj 2017 forslag til ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer (eurovignetdirektivet).

Hovedformålet med de foreslåede ændringer i eurovignetdirektivet er, at de kan bidrage til at fremme anvendelsen af principperne om, at "forureneren betaler", og "brugeren betaler".

De væsentligste ændringer i Kommissionens forslag omfatter en udvidelse af anvendelsesområdet til at omfatte busser, personbiler og varebiler, samt at der fastsættes en øvre grænse for den relative prisforskel mellem årsvignetter og vignetter med kortere gyldighedsperioder. Det foreslås desuden, at vignetter helt udfases, samt at visse undtagelser fra lette lastbiler falder bort.

Der stilles desuden forslag til ændringer i rammerne for fastsættelse af afgiftssatser, så det bl.a. efter forslaget bliver muligt at lægge en afgift på trængsel oven i infrastrukturafgiften. Provenuet fra en afgift på trængsel foreslås øremærket tiltag, som reducerer trængsel.

Kilde: Transportministeriet og Skatteministeriet


Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00