Debat

FDM: Afgiftsomlægning er nøglen til grøn transport

TRANSPORTDEBATTEN: Mens vi venter på elbilerne, kan vi passende begynde med en grundlæggende omlægning af de danske bilafgifter, skriver adm. direktør for FDM, Thomas Møller Thomsen.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør, FDM

Der er bred politisk opbakning til, at Danmark i fremtiden skal være mindre afhængig af fossile energiressourcer og blive et lavemissionssamfund.

Et af de energiforbrugende områder, der vil give udfordringer for de politiske målsætninger, er transportområdet.

Selv om det de seneste år er lykkedes at afkoble væksten i CO2-udledningen fra trafikvæksten i transportsektoren, er der udsigt til, at transportens CO2-udledning i fremtiden vil vokse og udgøre en stadig større del af Danmarks samlede CO2-udledning - hvis ikke der sker noget afgørende nyt. 

Fakta
Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Syvende udgave af Transportdebatten sætter fokus på den grønne omstilling på transportområdet herhjemme.

Regeringen har nedsat et udvalg, der skal komme med en køreplan for en mere grøn transport, hvor den overordnede ambition er fossilfri transport i 2050. Men er det for uambitiøst? Eller urealistisk? Og hvilke tiltag skal sparke gang i omstillingen? Og hvornår?

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres svar på nogle af disse spørgsmål. Alle vil de give deres besyv med i forhold til, hvordan man skal komme i mål med en grøn omstilling af transportsektoren i Danmark.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

Men det gør der.

Den gode nyhed er, at der på transportområdet i disse år sker en stor udvikling indenfor mere energieffektive teknologier og alternative drivmidler.

For danske bilister står valget i dag groft sagt mellem en lille brændstoføkonomisk VW Up eller en Tesla S elbil til en halv million kroner.

Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør

Den dårlige nyhed er, at vi i Danmark kun i ringe grad tager del i denne udvikling, idet afgiftspolitikker på biler og alternative brændstoffer i vid udstrækning virker hæmmende.

Vigtig miljøindsats
FDM er som bilisternes forbruger- og interesseorganisation meget optaget af, at der findes løsninger, som kan gøre bilisterne mindre afhængige af olie og muliggøre, at vi også kan bidrage til at mindske miljøpåvirkningen.

Derfor er FDM glade for at deltage i den tværministerielle arbejdsgruppe, som skal fremlægge en køreplan for, hvordan transportsektoren kan mindske CO2-udledningen og ultimativt blive fossilfri.

To ting står allerede klart.

Det bliver en vanskelig opgave at sænke CO2-udledningen i transportsektoren, og det risikerer at blive dyrt for forbrugerne, hvis ikke vi træffer de rigtige valg.

Det største problem for at fremme udviklingen mod en mere energieffektiv bilpark er at finde i vores bilafgiftssystem, der først og fremmest er en meget høj skat på mobilitet i bil.

Men i stedet for at tage tyren ved hornene og omlægge de høje afgifter, som man har talt om i årevis, er det mere populært at fremhæve cykler og kollektiv transport som oplagte alternativer til bilkørsel - hvilket utvivlsomt også kan være tilfældet for mange i de større byer.

Problemet er uden for byerne
Men faktum er, for mange - uden for de større byer - er der ikke noget reelt alternativ til bilen.

Næsten otte ud af ti persontransportkilometer sker i bil, og selv en milliardinvestering via Togfonden vil kun rykke en brøkdel af bilisterne over i toget.

Skal vi med andre ord have sænket persontransportens CO2-udledning, må der ske ændringer i sammensætningen af bilparken, og det tager tid.

Den gennemsnitlige levetid på en bil i Danmark er i dag tæt på 17 år.

At ændre bilparkens CO2-udledning er derfor, som at ændre kurs på en supertanker - det tager lang tid og skal planlægges grundigt.

Bilafgiftsområdet har været præget af tankegangen om, at det er 100 procent batteridrevne elbiler, der skal sikre den grønne omstilling, og derfor er alle andre teknologier reelt blevet holdt ude.

Teknologier som gasbiler og hybridbiler, der vinder indpas på bilmarkederne i lande omkring os.

For danske bilister står valget i dag groft sagt mellem en lille brændstoføkonomisk VW Up eller en Tesla S elbil til en halv million kroner.

Mærkværdig brandbeskatning                                                                                      Det er ikke økonomisk attraktivt at købe en ny, sikker og mere miljøvenlig familiebil, da disse af politiske grunde brandbeskattes.

Det er mildest talt en mærkværdig politisk prioritering, som får den danske afgiftspolitik til at modarbejde, hvad der sker på det internationale bilmarked.

I den sammenhæng er det værd at huske, at vi i Danmark ikke kan drive en udvikling hos bilproducenterne, da det samlede danske bilmarked svarer til, hvad der sælges af biler i den nordtyske by Hamborg hvert år.

Også på drivmiddelområdet går vi i Danmark vores egne veje.

I FDM undrer vi os over, hvorfor biomasse tillægges en række skatter og afgifter, og derved reelt holdes på et minimum i persontransporten i Danmark - vi har jo netop stor viden om de mere bæredygtige 2. generations biobrændstoffer.

Ud over hvad vi gør nationalt, er det vigtigt at holde sig for øje, at det også er effektivt, når EU sætter klimamål for transportområdet.

Omlæg afgifterne
Uden de stadig skrappere energieffektivitetskrav til bilproducenterne havde vi næppe set den udvikling af nye bilers evne til at strække brændstoffet, og uden et pust i nakken fra Bruxelles havde vi næppe fået biobrændstof i den danske benzin.

FDM håber, at det kommende road map for en fossilfri transportsektor kan bane vejen for et nybrud i den fastlåste danske tankegang om, hvordan en grøn omstilling af transportsektoren skal finde sted.

Mens vi venter på elbilerne, kan vi passende begynde med en grundlæggende omlægning af de danske bilafgifter.

Væk fra den forældede værdibaserede afgift og over mod en moderne teknologineutral afgiftsmodel, der reelt fremmer energirigtige, miljøvenlige og sikre biler.

Samtidig bør afgifterne på drivmidler i højere grad understøtte alternativer til olie.

Skulle det på sigt resultere i, at afgiftsprovenuet faldt, er det værd at huske på, at såvel de miljøøkonomiske vismænd som tænketanken Concito finder, at bilafgifterne er blevet for høje.

Det er FDM helt enige i.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00