Debat

FDM: Mere fart og fornuft i trafikpolitikken

DEBAT: FDM bakker fuldt op om differentierede hastighedsgrænser, hvor det er forsvarligt. Og regeringen skal også have ros for at tage spørgsmålet om fotovogne eller stærekasser op på ny, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.

FDM bakker fuldt ud op om mere differentierede hastighedsgrænser, hvor det er forsvarligt, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.&nbsp;<br>
FDM bakker fuldt ud op om mere differentierede hastighedsgrænser, hvor det er forsvarligt, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM. 
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør i FDM

I foråret fremsatte de borgerlige partier et beslutningsforslag om højere hastighedsgrænser på landevej og motortrafikveje.

Forslaget indeholdt også øget hastighed for blandt andet biler med campingvogne og trailere, samt genovervejelse af satsningen på automatisk trafikkontrol med fotovogne. Den kommende tid vil vise, om forslagene vil blive genfremsat som lovforslag, nu hvor de samme partier har flertal i Folketinget.

FDM bakker fuldt ud op om mere differentierede hastighedsgrænser, herunder 90 km/t på landeveje og 100 km/t på motortrafikveje, hvor det er forsvarligt.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Brug for ny sikkerhedsvurdering
Hvorvidt der kan blive tale om en generel hastighedsændring, må tiden vise. De danske vejmyndigheder og politi har tilsyneladende en anden vurdering af sikkerheden end deres kolleger i landene omkring os, hvor 90 km/t og sågar 100 km/t er normalt på større veje.

Da Vejdirektoratet i 2008 screenede de danske statsveje, var vurderingen, at kun omkring 200 kilometer landevej egnede sig til øget hastighed, og det kun hvis der blev investeret tre millioner kroner i vejforbedringer – per kilometer vel og mærke.

Det virker, når kontrollen målrettes farlige strækninger, hvor der er en beviselig sammenhæng mellem for høj hastighed i forhold til fartgrænsen og hastighedsrelaterede uheld.

Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør i FDM

Eksempelvis var der ikke en eneste vej på Fyn, hvor hastigheden, efter Vejdirektoratets vurdering, sikkert kunne sættes op i 2008. Det lyder mærkeligt, og måske regeringen med fordel kunne bede embedsværket om at påbegynde en undersøgelse af forskelle mellem danske og udenlandske myndigheders sikkerhedsvurdering af veje.

Også forslaget om såkaldt Tempo 100 for campingvogne og trailere, som det kendes fra eksempelvis Tyskland, ser FDM frem til, at regeringen vil fremsætte. Vi har i flere år efterspurgt, at danske påhængsvogne, der er godkendt til at køre 100 km/t i Tyskland, også må anvende denne hastighed i Danmark. FDM opfordrer dog til, at man i samme stund harmoniserer hastighedsgrænsen på landevejen, så det er den samme for biler med og uden godkendte campingvogne og trailere. I Tyskland er erfaringerne med Tempo 100 gode. Sagen er, at kravene til dæk, og ikke mindst vægtbalancen i kortegen, har stor betydning for hastigheden. Tempo 100 godkendelsen sikrer præcist de forhold.

Tydelig kontrolskiltning 
At regeringen har taget spørgsmålet om fotovogne eller stærekasser op på ny, er også positivt. Der er utvivlsomt fordele og ulemper ved begge, og måske er en kombination i virkeligheden den bedste løsning.

Vigtigst for FDM er imidlertid, at kontrolstrækningerne tydeligt skiltes, som det er kutyme i de fleste andre lande. Politiets argument er, at de vil have friheden til at lave kontrol, hvor de har lyst, og de skjulte vogne skal gøre bilisterne usikre og dermed at få gennemsnitshastigheden ned.

Det ser ud til i første omgang at have virket – altså det med gennemsnitshastigheden. Men om det også har ført til færre ulykker er straks mere tvivlsomt. De foreløbige tal fra Vejdirektoratet synes ikke at vise dette.

Automatisk hastighedskontrol er ikke nyt, og fra udlandet er der mange erfaringer. Fælles for dem er, at de peger i samme retning: Det virker, når kontrollen målrettes farlige strækninger, hvor der er en beviselig sammenhæng mellem for høj hastighed i forhold til fartgrænsen og hastighedsrelaterede uheld.

Årsager til uheld
FDM vil i det lys foreslå politiet at køre fotovognene ud på landevejene, hvor netop de alvorlig hastighedsrelaterede uheld sker, og ikke som i dag primært holde i byzone, hvor der nok er mange ’kunder’ men få ulykker forårsaget af for høj hastighed. Vi så også gerne, at der stilles præcise krav til dokumentation for placeringen af kontrollen. I de fleste andre lande skal politiet dokumentere, at der er tale om risikostrækninger, hvor for høj fart er årsagen til uheldene.

I det hele taget er viden om uheld og årsager til uheld en mangelvare i Danmark. Rigspolitiet kunne passende drive denne indsats som led i deres færdselssikkerhedsstrategi. At farten dræber er utvivlsomt rigtigt. Derfor kan det undre, at vigtige spørgsmål som, hvor og hvorfor i Danmark, savner svar.

Lad os få kortlagt risikoen og skabt grundlaget for bedre at forstå, hvilke typer fartforseelser, og hvor der er de farlige. Kun derved får vi for alvor antallet at dræbte og kvæstede ned og ikke kun penge i bødekassen.

Det bliver interessant at følge regeringens trafikpolitiske initiativer. I FDM tror vi på, at fart og fornuft er forenelige størrelser.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00