Debat

FDM: Viden om trafiksikkerhed spares væk

DEBAT: Detaljeret viden om trafikulykker giver færre dræbte i trafikken. Derfor er det ubegribeligt, at Vejdirektoratets dødsulykkeanalyser bliver sparet væk, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.

Det er ubegribeligt, at Vejdirektoratets dødsulykkeanalyser bliver sparet væk, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.
Det er ubegribeligt, at Vejdirektoratets dødsulykkeanalyser bliver sparet væk, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.Foto: FDM.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Møller Thomsen
Koncernchef og adm. direktør i FDM

Bruger vi aktivt den nyeste viden, der er om ulykkerne, og ikke bare for nemheds skyld fortsætter blindt med de kendte forestillinger om, at det hele handler om fart, ja, så er der håb forude om en stadig sikrere trafik.

Thomas Møller Thomsen
Koncernchef og adm. direktør i FDM

Det har aldrig været mere sikkert at færdes på de danske veje.

Fakta
Transportdebatten har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget: transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.


I den kommende tid vil et debatpanel sætte fokus på trafiksikkerheden i Danmark. Er der behov for øget politisk fokus? 

Husk, at du også kan deltage i eller komme med idéer til debatten.

Send dit indlæg til [email protected]

Trods stadig stigende trafik er det lykkedes år efter år at nedbringe antallet af dræbte og alvorligt kvæstede. Danmark er blandt de lande, der har færrest dræbte i trafikken – kun Malta, UK, Sverige og Holland har bedre ulykkestal.

Den positive danske udvikling er uden tvivl resultatet af mange års målrettet færdselssikkerhedsarbejde, hvor vejmyndigheder, politiet, interesseorganisationer og virksomheder har samarbejdet effektivt.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Brug for detaljeret viden om ulykker
Færdselssikkerhedskommissionen er det naturlige samlingspunkt for de mange interessenter, og det er også gennem dennes handlingsplaner, at målene opstilles, og myndigheder forpligtes til at iværksætte initiativer, der kan realisere målene.

Det næste mål hedder makismalt 120 dræbte og 1.000 alvorligt kvæstede i 2020. Med 167 dræbte i 2012 synes det ikke urealistisk, men det vil kræve nye og mere målrettede tiltag end hidtil - for de såkaldt lavthængende frugter er høstet.

Det vil også kræve en rolig hånd, idet ulykkestallene naturligt vil svinge procentuelt mere, desto færre alvorlige ulykker vi har. Nogle få ulykker med mange implicerede vil let kunne ændre den kortsigtede statistik. I FDM's optik er der derfor heller ikke grund til at udvise samme bekymring for Danmark, som EU's nye transportkommissær, Violette Bulc, har udvist for EU som helhed.

En forudsætning for at kunne fortsætte den positive udvikling mod stadig færre dræbte og kvæstede er detaljeret viden om ulykkerne. Hvorfor sker de, og hvad forværrede dem? I det lys er det også nærmest ubegribeligt, at der herhjemme ikke er politisk vilje til at finde de fem millioner kroner, det vil koste at fortsætte Vejdirektoratets dødsulykkeanalyse, som de seneste tre år har givet værdifuld viden.

Det handler ikke kun om hastighedsgrænser
En viden, der foreløbig har afdækket, at trafiksikkerhed langt fra kun handler om for høj fart og fotovogne.

I virkeligheden er det kun omkring godt 20 procent af dødsulykkerne, der skyldes for høj fart i forhold til den skiltede hastighed, mens manglende orientering og uopmærksomhed er ulykkesfaktor i over halvdelen af dødsulykkerne. Den typiske dødsulykke sker som ene- eller mødeulykke lørdag nat på en kommunal landevej, hvor føreren er påvirket af alkohol og/eller stoffer og kører uden sele.

Dermed ikke sagt, at idéen om via fotovogne at sænke gennemsnitshastigheden ikke har en effekt – det er bare ikke den eneste løsning eller måske vigtigste løsning. Selvom den er nem at kommunikere og i øvrigt er selvfinansierende.

Vi ved også, at der er vejtekniske forhold i hver fjerde dødsulykke, der er med til at forværre skaderne, og det handler navnligt om faste genstande som vejtræer og utidssvarende autoværn. Men modsat fotovognene koster det jo penge at gøre noget ved. Så her sker der uendeligt lidt i landets kommuner.

Ja til borgerligt forslag om højere fart
De borgerlige partier i Folketinget har fremlagt et fælles beslutningsforslag om at hæve hastighedsgrænsen på landevejene fra 80 km/t til 90 km/t og sænke den på farlige strækninger.

FDM er klar fortaler for mere differentierede hastigheder. Der er mange strækninger, hvor mange vælger at køre mere end de tilladte 80 km/t, fordi vejen indbyder til det. Omvendt er er også talrige mindre veje, hvor 80 km/t synes alt for risikabelt.

FDM håber, at beslutningsforslaget kan føre til, at vejmyndighederne og politi med friske øjne gennemgår det danske vejnet, og at der er politisk vilje til at finde de penge, som skal til at øge vejenes sikkerhed, så den højere hastighed ikke fører til flere ulykker. Vi opfordrer også politiet til at gå mere målrettet og analysebaseret til værks end blot at parkere fotovogne, der hvor man plejer at holde.

Bruger vi aktivt den nyeste viden, der er om ulykkerne, og ikke bare for nemheds skyld fortsætter blindt med de kendte forestillinger om, at det hele handler om fart, ja, så er der håb forude om en stadig sikrere trafik.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00