Debat

Flyvebranchen: Har Danmark fået sin første luftfartsminister?

DEBAT: Transportminister Hans Christian Schmidts (V) intentioner om fair konkurrence inden for dansk luftfart virker oprigtige. Nu afventer vi de konkrete resultater, skriver Anders Mark Jensen, næstformand i Flyvebranchens Personale Union (FPU).

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anders Mark Jensen
Næstformand, Flyvebranchens Personale Union (FPU)

Hans Christian Schmidt er en politiker, der emmer af stabilitet og rutine. Og det kom næppe som en overraskelse for mange, at han blev udnævnt som transportminister i 2015.

Hans ambitiøse udmeldinger er dog kommet som en overraskelse for os i luftfartsbranchen. Der er tale om en transportminister fra Venstre, der i den grad har meldt kamp mod unfair konkurrence og social dumping i EU såvel som i Danmark.

Når man færdes i en branche, hvor Ryanair og luftfartsselskaber fra Mellemøsten dagligt presser arbejdstagere (og som tilmed gør det ved at omgå de love og regler, vi i de enkelte samfund har vedtaget), så er det vigtigt, at der er politikere, der tør gøre noget ved det. Og så gør det da bestemt ikke noget, at transportministeren forsøger at præge sine kollegaer i EU.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected] 

Men derfor kan transportpolitikken alligevel godt komme mere ud over rampen:

Regeringen skal bag ministeren
I sidste uge afholdt statsministeren topmøde på Marienborg om, hvilken vej Danmark skal tage frem mod 2025. Det er absolut et positivt initiativ, dog mangler der en ting – nemlig repræsentation af transportsektoren og ikke mindst var transportministeren heller ikke tilstede. Det er en skam, regeringen ikke ligefrem har transport eller luftfartsområdet som en stor prioritet. Men regeringen har med transportministeren i spidsen en fantastisk mulighed for netop at udrette store ting på dette område.

Der skal ikke være tvivl om, at det flyvende personale i Danmark i den grad har fået en minister med interesse for luftfart.

Anders Mark Jensen
Næstformand, Flyvebranchens Personale Union (FPU)

For mange ministre før denne har luftfartsområdet aldrig været en topprioritet. Det har oftest været kollektiv trafik eller nye motorveje. Men netop luftfartsområdet udgør en kæmpe del af infrastrukturen, og faktisk holder den samlede værdikæde i luftfarten hånden under 150.000 arbejdspladser i Danmark. Ved at styrke luftfarten og lufthavnene kan man faktisk styrke Danmarks vækst i alle dele af landet. Transportministeren har vist en stor interesse for området og ikke mindst for handling, både når det kommer til at lytte og udføre ønskerne for de sociale parter i branchen, men også der hvor det virkelig gælder i forhold til Danmarks standpunkt i Bruxelles.

Danmarks første luftfartsminister?
Ministeren har lyttet til branchens ønsker om en fair branche med fair konkurrence, hvor der gøres op med underlige og skæve ansættelsesformer, der i sidste ende er en trussel mod flysikkerheden.

Vi afventer nu ministerens endelige stillingtagen, når de konkrete løsningsforslag kommer på bordet i Bruxelles. Men der skal ikke være tvivl om, at det flyvende personale i Danmark i den grad har fået en minister med interesse for luftfart. Men hvis de også skal have følelsen af at have fået sin første luftfartsminister, så skal regeringen også træde bag Hans Christian Schmidt. Og de gode hensigter og de flotte ord skal blive til gode resultater for branchen, de ansatte og for Danmark! Jeg er optimistisk.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00