Debat

Elbil-forslag reducerer ikke CO2

DEBATPANEL: Elbilerne opfylder ikke forbrugernes behov for mobilitet, så der bør fremover satses mere på natur- og biogas, biobrændstoffer og hybridbiler, lyder det fra FDM-direktør, Thomas Møller Thomsen.
Foto: FDM
Kandidatstuderende i Fransk og Europæiske studier (CBS). Researcher på nyhedsportalerne Sundhed og Transport. Født og opvokset i København
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør i FDM

I Danmark har vi sat det ambitiøse mål at gå foran i kampen mod klimaforandringerne. Konkret ved at skære udledning af drivhusgas med 40 procent i 2020 og være helt fossilfrie i 2050. De danske bilkøbere viser allerede vejen og sætter rekord i EU ved at købe nye biler med den laveste CO2-udledning. Men skal transportsektoren for alvor bidrage til det ambitiøse 2020-mål, skal der mere til. Derfor har forrige debattør i denne debattråd, transportpolitisk ordfører for Socialdemokraterne, fremført et forslag til udbredelse af blandt andet elbiler (se linkboks).

Forslaget går i store træk ud på, at statslige, kommunale og private virksomheder investerer mere i elbilerne og derved udbreder den positive fortælling, samtidig med at den grønne profil pudses af. Dette gøres blandt andet ved at udstyre elbilerne med genkendelige grønne nummerplader for således at 'brande' dem. Tanken er, at elbilerne på den måde hurtigere spredes til det private bilmarked. FDM kvitterer gerne for, at der er fokus på mere miljø- og klimavenlig persontransport ved at fremhæve blandt andet elbiler som en del af løsningen på de udfordringer, vi står over for.

Manglede udbredelse af elbiler 
Faktum er imidlertid, at udrulningen af elbiler sker markant langsommere end antaget for blot få år siden, og meget tyder på, at de internationale bilproducenter har flyttet fokus i retning af andre alternative teknologier - herunder hybridbilen. Hvis vi i Danmark skal nå 2020-målet, skal der med andre ord en anden og fornyet indsats til på persontransportområdet. Vi kan ikke blot sidde med hænderne i skødet og undre os over de få elbiler på vejene.

Fakta
BLAND DIG!
Deltag i debatten- send dit indlæg til [email protected]

For FDM at se er grønne nummerplader næppe svaret på den udfordring. Den manglede udbredelse af elbiler skyldes ganske enkelt, at det stadig meget begrænsede udvalg af elbilmodeller ikke formår at indfri den almindelige forbrugers behov for mobilitet og forventninger til pris.

FDM tænker på forbrugeren
FDM skydes ofte i skoene, at vi er modstandere af elbiler. Dette er forkert - vi har endda selv en elbil, som står til rådighed for medarbejdere, som i arbejdsøjemed skal transportere sig rundt i hovedstadsområdet. Når FDM alligevel fremstår skeptiske, hænger det sammen med, at vi som forbrugerorganisation påpeger de problemstillinger, forbrugeren bør være opmærksom på i forbindelse med køb af elbil. Det samme gør sig gældende, når vi rådgiver om de traditionelle benzin- og dieselbiler. Og FDM står ikke alene. Vi har noteret os, at den forbrugerkritiske vinkel breder sig i takt med, at også andre medier prøvekører elbilerne og gør befolkningen opmærksom på udfordringer med rækkevidde, opladning, plads og pris.

Den manglede udbredelse af elbiler skyldes ganske enkelt, at det stadig meget begrænsede udvalg af elbilmodeller ikke formår at indfri den almindelige forbrugers behov for mobilitet og forventninger til pris.

Thomas Møller Thomsen
Adm. direktør i FDM

Mens vi venter på et gennembrud for el- og brintbilerne på salgsfronten, vil FDM gerne gøre opmærksom på, at fabriksnye benzin- og dieselbiler efterhånden er så energieffektive, at de næsten kan konkurrere med elbilerne. Samtidig vil FDM igen gøre opmærksom på, at andre og mere tilgængelige teknologier bør tilgodeses i overgangen til elbiler. Natur- og biogas, biobrændstoffer og hybridbiler er bare nogle af de løsninger, som FDM forventer vinder frem på den kortere bane, og som opfylder forbrugernes behov for mobilitet.

Den brede pallette af teknologier skal altså i spil, hvis klimamålene skal nås. Adgang til de mange alternativer blokeres desværre stadig af en uhensigtsmæssig afgiftspolitik på biler og alternative drivmidler samt på grund af et for ensidigt fokus på elbilen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00