Debat

Genlæs debat om kommunernes transportdagsorden

DEBAT: Transportdebatten har sat fokus på den transportpolitiske dagsorden i en række af landets kommuner. Læs eller genlæs indlæggene her. 

Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

En række af landets kommuner har sat fokus på transportpolitik og prioriteringer for 2016. 

Mød panelet her og læs eller genlæs alle indlæggene herunder.

Viceborgmester: Den trafikale infrastruktur er også statens ansvar

DEBAT: Staten bør leve op til sit ansvar hvad angår transport til statslige institutioner som f.eks. Aalborgs kommende supersygehus. Det mener Daniel Nyboe Andersen (R), 1. viceborgmester i Aalborg Kommune.

Bragt 13. januar. Læs indlægget her.

Stadsingeniør: Udvikling i Nordjylland kræver statslig medfinansiering

DEBAT: Hvis trafikpresset på Aalborg Havn skal lettes, kræver det hjælp fra regeringen. Men de er tilbageholdende med at yde den økonomiske støtte. Det mener Michael Kirkfeldt, stadsingeniør i Aalborg Kommune.

Bragt 13. januar. Læs indlægget her.

Morten Kabell: Transportsektoren som drivkraft for grøn omstilling

DEBAT: Transportsektoren kan ikke blive ved med at snyde sig uden om sit ansvar for klimaforandringerne, mener Morten Kabell (EL), teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.

Bragt 13. januar. Læs indlægget her.

Horsens: Trængsel på E45 hæmmer vækst i Vestdanmark

DEBAT: Udvidelsen af E45-motorvejen skal på den nationale politiske dagsorden, så hele landet kan trækkes op i gear. Det mener Horsens' borgmester Peter Sørensen (S).

Bragt 20. januar. Læs indlægget her.

Herlev: God kollektiv transport kræver kommunal medvirken

DEBAT: Kollektiv transport en kommunal kerneopgave, men arbejdet bliver sværere, når kommunernes økonomi presses. Det mener Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S).

Bragt 20. januar. Læs indlægget her.

Odense: Udvidelse af fynsk motorvej haster

DEBAT: Der er behov for at udvide den vestfynske motorvej meget snart, for fra den dag gravemaskinerne kommer i gang, går der ca. 5 år, til et ekstra spor kan tages i brug. Det mener Odenses borgmester Anker Boye (S).

Bragt 20. januar. Læs indlægget her.

Læsø: Transport og vækst hænger sammen

DEBAT: For Læsø Kommune, som et geografisk isoleret samfund, har påvirkning af transportmuligheder stor indflydelse på mulighederne for vækst og udvikling. Det skriver borgmester Tobias Birch Johansen (V).

Bragt 21. januar. Læs indlægget her.

Stadsingeniør: BRT-busser tager kampen op mod trængsel

DEBAT: Aalborg Kommune har besluttet, at byen skal have en såkaldt BRT-busløsning, der kan matche den skrottede letbane og mindske trængslen. Skal det lykkes, er der brug for statslig opbakning, skriver Michael Kirkfeldt, stadsingeniør i Aalborg Kommune.

Bragt 27. januar. Læs indlægget her.

Morten Kabell: Kun med bilerne bagerst bekæmper vi trængslen

DEBAT: Regeringen må vise, at den tager trængslen og transportsektorens negative påvirkning af miljø og klima alvorligt. Roadpricing og investeringer i cykler og kollektiv transport er vejen frem, skriver Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i København.

Bragt 27. januar. Læs indlægget her.

Herlev-borgmester: Kollektive veje til vækst

DEBAT: Kollektive transportløsninger kan skabe vækst og mindre trængsel. Kommunerne og regionerne kan løfte opgaven, men det kræver samarbejde med Christiansborg, skriver Thomas Gyldal Petersen (S), borgmester i Herlev Kommune.

Bragt 3. februar. Læs indlægget her.

Anker Boye: Timemodellen skal på skinner

DEBAT: Timemodellen, der skal sikre én times rejsetid i tog mellem landets største byer, vil binde Danmark sammen og skabe udvikling og job i hele landet, skriver Odense-borgmester Anker Boye (S).

Bragt 3. februar. Læs indlægget her.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00