Debat

GreenMobility: Eldelebiler gør danskerne rigere og sundere

DEBAT: Danmark skal hurtigst muligt udfase gamle benzin- og dieselbiler og samtidig lempe kravene til miljøvenlige elbiler. Mulighederne er mange, men politikerne skal turde stille krav i stedet for bare at se tiden an, skriver Henrik Isaksen.

Den enkelte bybil giver en CO2-besparelse i forhold til benzin- og dieselbiler, men den store gevinst er ved delebilens fortrængning af fem eller flere privatbiler, mener Henrik Isaksen.
Den enkelte bybil giver en CO2-besparelse i forhold til benzin- og dieselbiler, men den store gevinst er ved delebilens fortrængning af fem eller flere privatbiler, mener Henrik Isaksen.Foto: Jens Nørgaard Larsen / Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Henrik Isaksen
Group CEO GreenMobility

Ved at styrke den kollektive trafik og cykelinfrastrukturen, vil københavnerne og andre (stor)byboere for alvor tage de elektriske delebiler til sig.

Henrik Isaksen
Group CEO GreenMobility

På trods af megen modvind og politisk benspænd, så er elbiler gode for byerne og deres beboere.

Deres range bliver hele tiden længere, så i dag kan en mellemklasse-elbil i praksis nok køre 200 kilometer på en opladning, som koster omkring DKK 120 for private. I takt med at produktionen af elbiler øges verden over, falder prisen på dem, deres supply chain professionaliseres, og bilproducenterne har valgt side: Elbilerne er kommet for at blive.

Om få år vil vi ikke længere kunne købe en fabriksny benzin- eller dieselbil i Danmark − forbud eller ej i Danmark. I London betaler gamle benzin- og dieselbiler nu en afgift for at køre i centrum, fordi de sviner. Der er masser af inspiration at hente uden for ”foregangslandet”.  

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected]

Elbiler er stadig dyrere end klassiske biler målt på CO2-udledning på de første meter, men de er billigst, når vi tænker livscyklus. Verden er ikke statisk, så produktionen bliver stensikkert renere i fremtiden og batterierne lettere. Elbilens teknologi er jo væsentligt yngre end den teknologi, som den erstatter. Det er den virkelighed, som elbilens kritikere er oppe imod.

Renere luft i byerne
Hvad tilbyder elbilen så byboerne? Ren luft i gadehøjde. Kort og godt. NOx og partikelforurening slår mange danskere ihjel før tid hvert år. I den forbindelse kan det i øvrigt undre, at krydstogtskibene stadig ”kulfyrer den af”. Hvis elbilerne kører på sort el, så er det stadig nemmere at rense kraftværkernes udledning end at rense de mange millioner bilers udstødning. Kører bilerne på sol, vand eller vind, så giver svaret sig selv.

Så hvad kan vi, som praktiske aktører i Danmark, gøre for at fremme udviklingen? Vi kan stille krav i stedet for at lurepasse og se tiden an. De store arbejdspladser kan give mere plads til elbiler på parkeringspladsen, hvor medarbejderne kan oplade i arbejdstiden til en favorabel pris – som ikke efterfølgende beskattes unødigt vel at mærke.

Det er et godt CSR/ESG-tiltag. De lokale folkevalgte kan sætte handling bag ordene ved at dedikere flere p-pladser til elbiler, for ikke alle(s) behov kan dækkes af christianiacykler og elektriske longjohns i København; alle muligheder skal selvfølgelig være tilgængelige on-demand.

Vi kan stille krav til vores leverandører om, at alle leverancer efter en given dato skal foregå i elbiler. Mulighederne for at fremme den grønne udvikling er mange, og med politikerne i førersædet kan det gå endnu hurtigere. Tænk, hvis elbiler kunne køre gratis over Storebælt, måtte køre i busbanerne og parkere gratis.

Delebiler er vejen frem
Det er ikke fremsynet at udskifte den eksisterende bilpark med elbiler 1:1. Eldelebiler gør os både rigere og sundere, fordi vi ikke så ofte vælger apostlenes heste eller cyklen, når vores egen bil nu alligevel holder klar. Rigere, fordi vi ikke binder så mange ressourcer i privatbiler, som står stille det meste af tiden.

Ved at styrke den kollektive trafik og cykelinfrastrukturen, vil københavnerne og andre (stor)byboere for alvor tage de elektriske delebiler til sig. Den enkelte bybil giver en CO2-besparelse i forhold til benzin- og dieselbiler, men den store gevinst er ved delebilens fortrængning af fem eller flere privatbiler, som ikke længere skal produceres.

Man skal ikke på forhånd sige nej til og bevidstløst afvise alt nyt. Det gælder også elektriske løbehjul, der med mindst 20 kilometer i timen på cykelstien har taget Københavns fortove med storm – selv uden brug af styrthjelme.

Vi har ingen undersøgelser, der kan underbygge min påstand, men løbehjulene erstatter næppe mange benzin- og dieselbiler, men snarere sunde ture på cykler, der holder i mange år. Der synes umiddelbart at være tale om ”brug og smid-væk”-udstyr, som hører en anden tid til. Time will tell!

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00