Grøn fordobling: Sådan vil Klimarådet sende over en million elbiler på vejene i 2030

KLIMAMÅL: Klimarådet vil have over en million elbiler på vejene i 2030. Det kræver en omfattende ladeinfrastruktur, et totalstop af salg af benzin- og dieselbiler og økonomiske pisk og gulerødder.

Der skal mange flere elbiler på vejene de næste ti år, hvis målet om 70 procents reduktion skal nås, vurderer Klimarådet.
Der skal mange flere elbiler på vejene de næste ti år, hvis målet om 70 procents reduktion skal nås, vurderer Klimarådet.Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Jeppe Maagaard Holm

Ved indgangen til 2019 kørte cirka 15.000 elbiler rundt på de danske veje.

Det tal skal allerhelst 100-ganges, så der i 2030 er 1,5 million elbiler i den danske bilpark, hvis privatbilismen for alvor skal bidrage til Folketingets mål om 70 procents reduktion i 2030 og nulemission i 2050.

Det anslår Klimarådet i dets længeventede rapport "Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion", som det præsenterede mandag formiddag.

"Skal udledningerne fra transportsektoren nedbringes væsentligt, er det helt afgørende, at danskerne begynder
at købe elbiler i stedet for de traditionelle benzin- og dieseldrevne personbiler," skriver Klimarådet i sin rapport.

Klimarådet anbefaler derfor, at der laves en strategi, der baner vej for mindst en million elbiler i 2030 - og allerhelst 1,5 million elbiler.

Dobler op
Dermed fordobler Klimarådet sin vurdering af, hvor mange elbiler, der er behov for i 2030.

I efteråret 2018 vurderede rådet behovet til at være 500.000 elbiler i 2030.

I december sidste år vedtog Folketinget en ny klimalov med konkrete klimamål. Og hvis de skal indløses, er der altså behov for en drastisk tilvækst i antallet af elbiler, lyder det nu fra Klimarådet.

"Der er næppe noget teknisk, der forhindrer dette tal, hvis ellers bilfabrikanterne formår at sende tilstrækkeligt mange elbiler til Danmark. Men det vil kræve et meget hurtigt skift i retning af elbiler allerede de kommende år og formodentlig også skrappe virkemidler for at få tilstrækkeligt mange bilkøbere til at vælge elbilen,” skriver Klimarådet i sin rapport.

Det skal være nemmere at oplade sin elbil
Klimarådet peger på, at salget af elbiler går trægt i Danmark sammenlignet med vores nabolande. Det skyldes blandt andet bilejernes frygt for, hvorvidt bilen kan køre langt nok på en opladning, skriver rådet.

Klimarådet anbefaler i sin rapport, at der laves en national strategi, som sikrer, at ladeinfrastrukteren udbygges markant.

Det skal gøres muligt at hurtiglade sin elbil langs motorvejsnettet. For eksempel med hurtigladere på tankstationer rundt omkring i landet.

Her kommer det offentlige til at spille en nøglerolle, når der skal udformes veldesignede udbud, lød det fra Klimarådets medlem, Niels Buus Kristensen, da Klimarådet mandag præsenterede sin rapport. 

"Det skal være nemt for folk at kunne lade i det offentlige rum, så de ikke ser det som en barriere, når de er væk fra hjemmet. Derfor er det vigtigt, at vi laver nogle tiltag, så vi sikrer et gennemsigtigt og konkurrencepræget marked for ladeinfrastrukturen," sagde Niels Buus Kristensen.

Derudover bør elbilsejere have ret til at få anvist en ladestander tæt på deres bopæl.

Pisk og gulerødder
Klimarådet anbefaler derudover, at salget af benzin- og dieselbiler stopper helt i 2030. Stoppet skal også omfatte salget af hybridbiler, der kører på delvist diesel- eller benzin.

Samtidig foreslår Klimarådet, at afgiften på en liter benzin hæves med op til 4,5 kroner. 

Derudover anbefaler Klimarådet, at der gives et tilskud på 50.000 kroner til køb af elbiler uanset bilens størrelse. Klimarådet forelår, at tilskuddet gives til de første 100.000 køb af elbiler for at påskynde omstillingen, før tilskuddet gradvist udfases. 

Samtidig bør batterifradraget til elbiler i registreringsafgiften gøres permanent. Ifølge de nuværende regler udløber batterifradraget med udgangen af 2022, men det bør i stedet aftrappes i takt med, at prisen på batterier falder, anbefaler Klimarådet.

Du kan læse Klimarådets rapport her og danne dig et overblik over Klimarådets anbefalinger for hele den grønne omstilling her

Dokumentation

Privatbilismen klimaftryk
I Klimarådets rapport giver Klimarådet konkrete anbefalinger til, hvordan Danmark når målene i klimaloven fra 2019.

Her spiller transportsektoren en væsentlig rolle. Sektoren udledte i 2017 13,5 million ton CO2-ækvivalenter. Vejtransporten stod for 90 procent af udledningerne, hvoraf personbilerne stod for den største andel med 49 procentpoint.

Hvis Danmark fortsætter uændret med de politiske tiltag, der allerede er vedtaget, vil transportsektoren udlede 13,1 million ton CO2 ækvivalenter i 2030, hvilket svarer til 30 procent af Danmarks samlede udledninger.

Kilde: Klimarådet


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00