Guldborgsund: Offentlig transport skal ikke koste miljøet dyrt

DEBAT: Regeringen vil stoppe CO2-udledning fra busserne i byerne. Men hvad med landkommunerne? spørger borgmester John Brædder. Vi er nødt at kigge på den offentlige transport i forhold til miljøet, så vi kan finde løsninger, der både tilgodeser passagerer og miljø.

Af John Brædder (G)
Borgmester i Guldborgsund

Guldborgsund Kommune er geografisk en stor kommune på 903,2 kvadratkilometer. Den største by, Nykøbing Falster, er hjemsted for ungdomsuddannelser og videregående uddannelser og arbejdsplads for rigtig mange borgere. Vi har tre togstationer i kommunen, hvorfra der går direkte tog til København, og ikke mindst for pendlerne er det afgørende med smidige forbindelser på tværs af kommunen.

Vi har derfor et stort behov for en velfungerende infrastruktur i en kommune som vores.

Men for mig er udfordringen tostrenget. Vi skal gøre, hvad vi kan, for at sikre en god og smidig infrastruktur i vores kommune, men vi skal samtidig gøre det med fokus på vores miljø og klima.

Det ville være enkelt bare at lukke øjnene og skrive under på kontrakter, som kunne sikre en fornuftig busdrift i vores kommune med de busser, vi kender. Men det er bare ikke så enkelt. Vi er nødt til at træffe nogle markante valg i forhold til den måde, vi transporterer os på i fremtiden af hensyn til vores miljø og klima. Vi kan ikke lade stå til i forhold til de kommende generationer.

Ikke meget plads til nytænkning
Men jeg vil give et eksempel på, hvad vi kæmper mod, når vi gerne vil afprøve nye måder at gøre tingene på, og hvorfor det så kan være svært at rykke hurtigt.

Vi er som kommune eksempelvis låst af en bestemmelse om, at kontrakter med busselskaberne skal tegnes for 12 år af gangen. Det er da her i 2018 fuldstændig skævt. Hvordan skal vi kunne udnytte den konstante udvikling, der sker i transportsektoren, hvis vi skal tegne 12-årige kontrakter for vores busdrift? Det giver ikke meget plads til nytænkning eller til at afprøve nye, miljøvenlige transportformer.

Busserne og strukturen omkring buskontrakterne er derfor klart et område, som vi som kommune ønsker ændret. Både ud fra miljøhensyn og almindelig drift.

Hvorfor kun i byerne?
Jeg har noteret mig, at busdrift fylder i regeringens nye klimaudspil. Regeringen lægger op til at stoppe udledningen fra busserne i byerne, så alle nye busser i 2020 skal være CO2-neutrale, og fra 2030 må ingen busser i byerne udlede luftforurening eller CO2.

Jeg har lyst til at spørge, hvorfor det kun skal gælde for bybusser? Hvad med de busser, som kører over store områder i landkommunerne? Hvorfor skal det fortsat være muligt at køre med dieselosende busser uden for byerne?

Vi er nødt at kigge på den offentlige transport og infrastruktur i forhold til klima og miljø, så vi kan finde løsninger, der tilgodeser passagerne, uden at det koster dyrt for vores miljø.

Jeg mener, at der skal skubbes gang i endnu flere forsøg med forskellige nye transportmuligheder.

Vi vil også være med
Jeg vil eksempelvis meget gerne lægge Guldborgsund Kommunes veje til forsøg med selvkørende elbiler, der kører miljøsmart. Det kunne være et fint supplement til at have store halvtomme busser til at køre rundt på vejene. Kunne man benytte et smidigere alternativ som selvkørende biler, så lad os da overveje det.

Vi så også, hvordan regeringen var ude at køre i en elbus, da klimaudspillet blev lanceret. I Guldborgsund Kommune vil vi også meget gerne være med i forsøg med elbusser. De store afstande er en udfordring, men det er jo netop derfor, vi skal lave forsøg og finde løsninger. Vi kan ikke blive ved med at konstatere, at det jo er svært. Så kommer vi ikke videre, og det er vi nødt til.

Endelig er det nødvendigt, at Christiansborg letter afgifterne på elbiler, så det bliver billigere at købe elbiler. Det skal ikke kun gælde for de næste to år, som regeringen lægger op til. Vi skal generelt have billigere elbiler, så det bliver et reelt alternativ for familien Danmark.

Der er masser af muligheder, som vi bør gribe. I Guldborgsund Kommune er vi klar til at være med. Vi har vejene, så kom bare med elbiler, elbusser og selvkørende miljøsmarte biler.

Forrige artikel Dansk Byggeri: Ny kommission skal levere presserende plan for infrastruktur Dansk Byggeri: Ny kommission skal levere presserende plan for infrastruktur Næste artikel Rådet for Bæredygtig Trafik: Vi skal ikke satse på elbilen Rådet for Bæredygtig Trafik: Vi skal ikke satse på elbilen
Kommuner køber elbusser fra Kina

Kommuner køber elbusser fra Kina

GRØN OMSTILLING: Langt de fleste elbusser produceres i dag i Kina, der for øjeblikket viser muskler på det voksende europæiske marked for offentlig grøn transport. Både Roskilde og København har været på indkøb.