Debat

LA: Infrastruktur skal finansieres privat

TRANSPORTDEBATTEN: Togfonden og timemodellen vil betyde højere skatter for danskerne. Derfor skal infrastrukturprojekter finansieres af private, skriver transportordfører for LA Villum Christensen.
Foto: FT.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Villum Christensen
Transportordfører, Liberal Alliance

Statens kasse er tom, og da vi ikke kan tåle at hæve skatterne yderligere i verdens mest skatteplagede land, så må man naturligvis se på alternative finansieringsordninger, hvis der skal etableres nye store infrastrukturprojekter.

Og det mener vi, der skal. Investering i infrastruktur er næsten altid forudsætning for ny vækst og velstand, så vi bør være proaktive på dette felt.

Investeringerne er også med til at sprede beboelse og erhvervsliv, og dette er vigtigt i en tid, hvor trængselsproblemerne i storbyerne bare bliver større og større.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget l Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Fra 1. oktober og en måned frem handler anden udgave af Transportdebatten om finansiering af infrastruktur.

BLAND DIG!
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]

Vi tror ikke på én standardløsning, som gælder i hele landet, når det kommer til finansiering, men vi ser meget gerne, at den private sektor inddrages meget mere. Både i forhold til de eksisterende opgaver og i forhold til nye projekter.

Efter vores opfattelse skal staten helt holde sig fra at drive selskaber som SAS, DSB og Bane Danmark, hvis der er private, der er interesseret, og som kan drive selskaberne bedre.

Vi kan ikke lade være at tænke på, hvor mange nødvendige omfartsveje og letbaner i de store byer man kan få for de penge, og som ville blive til daglig glæde for langt flere mennesker.

Villum Christensen (LA)
Transportordfører

Store projekter, som bør nyde fremme – eksempelvis en Kattegatforbindelse og en havnetunnel i København – kan vi sagtens forstille os blive bygget og finansieret i privat regi.

Togfonden betyder højere skatter
Togfonden og timemodellen synes vi er en dårlig cocktail. Finansieringen ender med højere skatter, enten af olieselskaber, som vil undlade at investere, eller af borgerne, som vil sidde med regningen til sidst, når pengene ikke passer.

Det kan vi ikke acceptere, og så mener vi, at man får alt for lidt for de mange milliarder kroner i forhold til den tid, man sparer.

Fagtidsskriftet Ingeniøren har beregnet, at vi isoleret set er oppe i nærheden af 5 millioner kroner per passager, og det er vel ret beset mange penge til de forholdsvis få (forventede) nye passagerer på strækningen.

Også selv om de eksisterende passagerer får glæde af lidt hurtigere forbindelser.

Vi kan ikke lade være at tænke på, hvor mange nødvendige omfartsveje og letbaner i de store byer man kan få for de penge, og som ville blive til daglig glæde for langt flere mennesker.

I øvrigt forstår vi ikke, at Togfonden og timemodellen – med lynets hast – skal aftales politisk ganske få måneder før offentliggørelsen af en 80 millioner kroner dyr undersøgelse, som netop vil kortlægge, hvordan vi bedst og billigst forbinder landsdelene.

Men sådan er det jo så meget forunderligt i politik.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00