Debat

ITD: Grønne lastbiler er ikke utopi

DEBAT: Ændrede logistikvaner betyder ikke nødvendigvis et ændret bybillede, når det kommer til lastbiler. Til gengæld udvikles der hele tiden ny teknologi, som gør lastbilerne mere miljøvenlige, skriver Lasse Kristoffersen, politisk konsulent i ITD.

Foto: Colourbox.dk
Kirsten Ida Enemark
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Lasse Kristoffersen
Politisk konsulent i ITD

Lastbilerne på vejene bliver stadig grønnere, og de seneste år er NOx- og partikeludledningen i den danske transport- og logistiksektor reduceret markant. Det er godt nyt. Den teknologiske udvikling og skærpede regler fra EU har gennem en årrække gjort, at de dieseldrevne lastbiler i stigende grad bliver mere miljøvenlige, efterhånden som de udskiftes.

Lastbilproducenterne har siden 1992 været underlagt EU’s euronormer, der sætter en maksimumgrænse for en række stoffer, som nyproducerede lastbiler må udlede.

Siden euronormernes introduktion er kravene gradvist skærpet, og med Euro 6-normen fra 2013 er udledningen af for eksempel NOx og partikler fra nye lastbiler reduceret med op til hele 97 procent sammenlignet med 1990-niveauet. 

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Derfor ser vi også ind i en mere ren fremtid for den tunge vejgodstransport, hvor pilen peger i retning af køretøjer, der i mindre grad er miljøbelastende og i højere grad fleksible, effektive og grønne.

Dansk transportbranche bliver mere miljøvenlig
I dag består den danske lastbilbestand af en skønsom blanding af forskellige euronormer, men i takt med den løbende udskiftning til Euro 6-normen vil eksempelvis den samlede NOx-udledning fra transportbranchen forventeligt falde med 83 procent frem mod 2030. Det viser en undersøgelse fra Nationalt Center for Miljø og Energi under Aarhus Universitet.

Vi ser ind i en fremtid, hvor lastbiler vil komme til at køre på bæredygtige drivmidler og på lang sigt sandsynligvis på el og/eller brint

Lasse Kristoffersen
Politisk konsulent i ITD

Vi er dog allerede på vej mod en mere miljøvenlig transport- og logistikbranche. Danmark ligger godt fremme i det europæiske førerfelt, hvor 31 procent af den samlede danske lastbilbestand består af Euro 6-køretøjer.

Endnu bedre ser det ud, når man kigger isoleret på ITD’s mere end 800 transport- og logistikmedlemsvirksomheder, hvor næsten halvdelen af lastbilerne lever op til de strengeste EU-krav. Det er positive tal, som de kommende år vil stige og være med til at gøre den tunge del af transportsektoren mindre miljøbelastende.    

Grønnere lastbiler er på vej frem
Netop de enorme miljøforbedringer af dieseldrevne lastbiler går ofte tabt i debatten, når diskussionen eksempelvis falder på vare- og godslevering i byerne. Selvom den stigende internethandel og den generelle urbanisering ændrer logistikmønstrene, som vi kender dem i dag, vil diesellastbilen stadig være en fast del af inventaret i bybilledet til håndteringen af de store vare- og godsleverancer. Set fra transport- og logistikbranchen handler det derfor om at finde en holdbar balance mellem hensynet til miljøet og behovet for levering af varer og byggematerialer i bykernerne.

Rundt om i Europa ser vi en udvikling, hvor en række store europæiske byer har indført eller planlægger at indføre totalforbud mod dieseldrevne køretøjer for at mindske partikelforureningen i byerne. Et totalforbud mod dieselkøretøjer kan være én ud af mange løsninger, men det er samtidig vigtigt, at den proces ikke igangsættes, før teknologierne er modne, og den fornødne infrastruktur er på plads til at håndtere fremtidens transportteknologier.

Vi ser ind i en fremtid, hvor lastbiler vil komme til at køre på bæredygtige drivmidler og på lang sigt sandsynligvis på el og/eller brint, men mens vi venter på det teknologiske gennembrud for den tunge vejgodstransport, skal vi glæde os over de store fremskridt, som allerede er taget for en mere miljøvenlig transportsektor. 

Derfor er grønnere lastbiler ikke utopi. Virkeligheden er, at de lastbiler, der dagligt sikrer varer på de europæiske hylder, stadig bliver mere grønne. Det vil ske gennem en gradvis udskiftning af vognparken og via den teknologiske udvikling, nye fragtmønstre og en konstant mere effektiv transportsektor. Men det kræver, at teknologien, rammerne og infrastrukturen er klar til omstillingen.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00