Debat

Brancheforening om flere varebiler: Lovgivningen halter håbløst efter

Det øger trængslen, er skidt for klimaet, påvirker trafiksikkerheden og har skabt en skævvridning i transportmarkedet, hvor varebiler og lastbiler ikke konkurrerer under de samme betingelser, skriver Jens Hvid Bang.

Det er på høje tid, at lovgiverne kigger med nye og friske øjne på varebilernes
rolle i et moderne samfund, skriver Jens Hvid Bang.
Det er på høje tid, at lovgiverne kigger med nye og friske øjne på varebilernes rolle i et moderne samfund, skriver Jens Hvid Bang.Foto: Emil Helms/Ritzau Scanpix
Jens Hvid Bang
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi ser dem overalt. De farer frem og tilbage med pakker til de mange danskere, der udnytter muligheden for at handle nemt, bekvemt og hurtigt på nettet. Varebilerne er fulgt med udviklingen og er blevet de nye kurerer – men lovgivningen halter til gengæld håbløst efter.

Og det er ikke kun til distribution og såkaldte ”last mile-leveringer”, at kørsel med varebiler er i fremdrift. Også i den internationale godstransport har vi de senere år set en øget tendens til at udskifte store, energieffektive lastbiler med mindre varebiler.

Det øger trængslen, det er skidt for klimaet, det påvirker trafiksikkerheden, og så har det skabt en skævvridning i transportmarkedet, hvor varebiler og lastbiler ikke konkurrerer under de samme betingelser.

Det er derfor på høje tid, at lovgiverne kigger med nye og friske øjne på varebilernes rolle i et moderne samfund. Og noget er der da sket.

Behov for mere end et serviceeftersyn
Både herhjemme og i EU har man til en vis grad været opmærksomme på udviklingen.

Helt generelt bør ambitionen være at få skabt en lige konkurrencesituation mellem alle former for vejtransport – uanset om transporten foregår med lastbil eller med varebil.

Jens Hvid Bang
Chefkonsulent for ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport

Med EU’s vejpakke bliver der eksempelvis fra 2022 stillet krav til varebiler, der kører grænseoverskridende transport mellem landene. Og herhjemme har der siden 2019 været krav om tilladelse for at kunne køre national godskørsel med varebiler over 2.000 kilo, og fornuftigt ville transportminister Benny Engelbrecht (S) sørge for, at dette krav skulle gælde uanset vægten på det enkelte stykke gods.

Det forslag lader dog til at støde på så stor modstand, at der er opstået tvivl om, hvorvidt det bliver gennemført. Og det er en skam. 

For det ville være et nødvendigt skridt i den rigtige retning, men når det er sagt, så er der samtidig behov for mere end blot et serviceeftersyn af de nuværende regler, hvis der skal skabes ordnede forhold og fair konkurrence på transportmarkedet.

Lige konkurrence, tak
Helt generelt bør ambitionen være at få skabt en lige konkurrencesituation mellem alle former for vejtransport – uanset om transporten foregår med lastbil eller med varebil.

Hvis det ikke sker, vil vi i fremtiden blot opleve, at branchens problemer og udfordringer flytter fra lastbilerne og over i varebilerne. Den udvikling er allerede godt i gang. Vi ser eksempelvis ikke bare udenlandske lastbiler, men nu også varebiler, der bliver i Danmark efter en leverance og kører indenlandske transporter – såkaldt cabotage.

Derfor ønsker ITD et større kontroltryk på varebilerne.

Rigspolitiet kontrollerer i dag hovedsageligt udenlandske lastbilers cabotagekørsel, og mange varebiler går derfor under radaren. Det skal vi have rettet op på, og vi skal have sikret, at der også bliver betalt dansk løn i varebilerne på samme måde, som der siden den 1. januar 2021 har været regler om dansk løn, når udenlandske lastbiler kører indenrigskørsel i Danmark.

Det er et hul i lovgivningen, som skal lukkes.

Kørselsafgift skal omfatte varebiler
Derudover mener vi, at kørsel med varebiler bør omfattes af den kommende kørselsafgift, som er aftalt fra 2025 som en del af den grønne vejtransportaftale, og som på nuværende tidspunkt kun omfatter lastbiler.

Det er svært at finde argumenterne for, at ikke også varebiler skal omfattes af ordningen, da det vil gøre ordningen endnu mere klimavenlig og samtidig være til gavn for konkurrencesituationen i vognmandserhvervet.

Der er med andre ord nok at se til – og det begynder med et nyt syn på varebilerne.

Derfor er vi da også godt tilfredse med, at regeringen har annonceret, at den er trukket i arbejdstøjet og vil ændre varebilsreglerne, men den får brug for hele værktøjskassen, hvis vi skal få helt styr på området og få forbedret trafiksikkerheden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00