Debat

Socialdemokrat: Regeringen vil skabe et centraliseringsmareridt

DEBAT: Regeringen tror, at den kollektive trafik i hovedstaden bliver styrket, hvis et selskab står for driften. Men det vil blive et centraliseringsmareridt, der vil føre til dårligere betjening af borgerne, skriver Niels E. Bjerrum (S) fra Københavns Kommune.

Regeringens hovedstadsudspil er en ualmindelig tynd kop te, mener Niels E. Bjerrum (S), som er teknik- og miljøordfører i Københavns Kommune.
Regeringens hovedstadsudspil er en ualmindelig tynd kop te, mener Niels E. Bjerrum (S), som er teknik- og miljøordfører i Københavns Kommune.Foto: Bente-Maj Wøldike
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Niels E. Bjerrum (S)
Teknik- og miljøordfører, Københavns Kommune, samt folketingskandidat

Regeringen har arbejdet på det længe ventede hovedstadsudspil i et år – og hold da op – det var da en ualmindelig tynd kop te, må jeg sige.

En masse tanker om strukturændringer og ny organisering, men ikke for alvor nye ideer, vi ikke allerede kendte til.

Og vigtigst af alt: Ingen nye penge og investeringer i Hovedstaden.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til: [email protected]

Tydeligvis har regeringen en masse tanker om, at en mere velfungerende kollektiv trafik i Hovedstaden skulle blive styrket ved at blive samlet i et selskab. Herfra ser det ud til snarere at blive et centraliseringsmareridt, der vil betyde dårligere betjening af borgerne.

Kopi af eksisterende transportselskab
Hovedstadens Offentlige Transport (HOT), som regeringen har døbt det, vil omfatte og udføre det samme, som Dit Offentlige Transportselskab (DOT) allerede gør i dag for hele Sjælland; et samarbejde, der omfatter kommuner og regioner i Movia, Metroselskabet og DSB.

Hver gang at regeringen ønsker at ændre noget i Hovedstaden, skal vi åbenbart selv betale for ændringerne med forventede fremtidige grundsalg. 

Niels E. Bjerrum (S)
Teknik- og miljøordfører, Københavns Kommune

Movia har sammen med kommunerne arbejdet målrettet på at få et stort og stærkt DOT, som én indgang for kunderne til den kollektive transport på Sjælland.

Kundetilfredsheden stiger mærkbart på alle parametre i disse år. Det gælder stigning i sammenhæng på tværs af køreplaner, nemmere vej gennem billetjunglen og bedre trafikinformation – blandt meget andet.

Udgift for Hovedstaden
Hver gang at regeringen ønsker at ændre noget i Hovedstaden, skal vi åbenbart selv betale for ændringerne med forventede fremtidige grundsalg.

Men hvor ville det dog have været befriende, hvis man i stedet for at snakke om en ny organisering af den kollektive transport, havde grebet fat om nældens rod og massivt tilført den kollektive transport i Hovedstaden flere midler.

For eksempel ved en gang for alle at afskaffe det mærkelige "kvalitetstillæg," der gør billetter i metroen dyrere end i resten af den offentlige transport.

Se, det havde været både nyttigt og visionært i forhold til at fremme Hovedstadens grønne transportomstilling og gøre den mere attraktiv og smidig.

Her trækker regeringen det gamle nummer op ad hatten – hvis man ikke har konkrete nye initiativer eller penge, kan man altid foreslå en strukturændring, for så viser man tilsyneladende handlekraft.

Nu må vi vente på, at vi forhåbentligt får et regeringsskifte ved det kommende valg til Folketinget, og jeg vil i den sammenhæng gøre alt, hvad jeg kan for, at en ny S-ledet regering prioriterer den kollektive transport i Hovedstaden. Ikke kun med overfladiske strukturændringer, men med kroner og ører.

I København er metroen allerede voldsomt presset i myldretiden. Dette bliver ikke løst med en strukturreform af selskaberne bag driften af den kollektive trafik i Hovedstaden.

I stedet er der behov for reelle investeringer i både infrastruktur og grøn transportomstilling.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels E. Bjerrum

Medlem af Borgerrepræsentationen (S), Københavns Kommune (suppleant)
cand.scient.pol. (Københavns Uni. 2008), cand.mag. i historie (Københavns Uni. 2008)

0:000:00