Kommunalchefer: Vejlov hastes igennem

VEJE: KTC langer ud efter Transportministeriet for at haste vejloven igennem med en kort høringsfase midt i sommerferien. Det er tredje gang, loven sendes i høring, og meget er allerede kendt stof, lyder svaret fra Transportministeriet.

Foto: Colourbox
Hjalte T. H. Kragesteen

Transportministeriet burde vide bedre end at sende et forslag til en ny vejlov i høring hen over sommerferien.

Det mener formanden for veje, trafik og trafiksikkerhed i Kommunalteknisk Chefforening (KTC), Michael Kirkfeldt.

"Det er ikke fair, når man sender en så vigtig lov i høring i en ret kort periode - og så midt i sommerferien. Det ville vi ikke få ros for, hvis vi gjorde tilsvarende i kommunerne," siger han.

Michael Kirkfeldt fortæller, at det for KTC har været helt umuligt at få fat i alle kommunerne i sommerferien, og han vurderer, at Transportministeriet vil haste loven igennem, fordi den er voldsom efterspurgt.

"Vi hilser den nye vejlov velkommen, det er en kærkommen modernisering og forenkling, men det er et omfattende materiale, der kræver grundig granskning. Derudover har vi længe haft en diskussion med ministeriet om de økonomiske konsekvenser for kommunerne med en ny vejlov, og her blinker vores advarselslamper," siger Michael Kirkfeldt.

Det har længe været et politisk ønske at revidere den danske vejlov. Og lige før sommerferien blev alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten enige om en såkaldt stemmeaftale om vejloven. Med stemmeaftalen er partierne enige om, at den nye vejlov blandt andet skal sikre bedre styring og koordinering af vej- og gravearbejder, ligesom at vejmyndighederne skal kunne udskrive bøder for forsinkelser. Derudover skal vejloven sikre mindre bureaukrati og bedre trafikafvikling på tværs af vejmyndigheder (læs mere til højre).

Den nye lov omfatter administrationsgrundlaget på vejområdet og er et meget vigtigt styringsredskab for kommunerne. Derfor er det bestemt ikke et område, hvor det bare skal jappes igennem.

Michael Kirkfeld
Formand for veje, trafik og trafiksikkerhed, KTC

Økonomisk slagsmål
7. juli blev et udkast til lovforslaget sendt i høring frem til 11. august (se forslaget i linkboks). Tidligere udgaver af lovforslaget har været i høring to gange i 2012. Alligevel er processen ikke i orden, mener KTC:

"Den nye lov omfatter administrationsgrundlaget på vejområdet og er et meget vigtigt styringsredskab for kommunerne. Derfor er det bestemt ikke et område, hvor det bare skal jappes igennem," siger Michael Kirkfeldt.

Han fortæller, at man i ministeriet er helt klar over, at alt ikke er fryd og gammen omkring loven, selvom kommunerne i det store hele bakker op om intentionerne. Der har forud for lovforslagets tilblivelse været en lang dialog mellem Transportministeriet, Vejdirektoratet og kommunerne, som handler om besparelsespotentialet af forslaget. Der er således uenighed om, hvor meget kommunerne kan spare ved en række af de nye tiltag - og dermed også, hvor meget kommunerne skal modregnes i de såkaldte DUT-midler, lyder det.

"Vi mener, at Vejdirektoratet har været for optimistiske i deres beregninger af, hvor meget man kan spare med den nye vejlov. Vi bliver derfor i virkeligheden tilbudt en gave, som vi ikke har råd til at tage imod," siger Michael Kirkfeldt.

Dokumentation

Det er partierne enige om med ny vejlov

  • Bedre styring og koordinering af vej- og gravearbejder, herunder forslag om ”samgravning” og styring af ledningsarbejder
  • Bedre redskaber til vejmyndigheden, herunder om vilkår om bod ved forsinkelser, og om at vejmyndigheden kan lade arbejdet udføre for ledningsejers regning, hvis frister overskrides
  • Smidigere trafikafvikling på tværs af vejmyndigheder, herunder bestemmelser om fælles trafikstyringscentral, fremkommelighedsudvalg og mulighed for statslig intervention ved uenighed mellem vejmyndigheder
  • Mindre administration og enklere regler, herunder forenkling af komplicerede regler om pålæg af vejbidrag, så reglerne er lettere at forstå for borgere og kommuner, og forslag om, at visse former for råden over vej ikke kræver tilladelse, hvis man holder sig inden for nærmere rammer (fx placering af cykelstativer)
  • Fremme af grøn trafik ved at gøre det muligt at differentiere betaling for parkering, så parkering kan gøres billigere eller gratis for især elbiler

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00