LA: DSB-aftale hjælper ikke passagererne

DEBAT: Den nye DSB-aftale hjælper desværre ikke passagererne, som i endnu 10 år må skyde en hvid pil efter billigere billetter og bedre tog. Det skriver Villum Christensen (LA), der efterlyser flere udbud og færre IC4-tog.

Af Villum Christensen (LA)
Transportordfører

Er det ikke mageløst, at de røde partier nu pludselig – og hurtigere end et lyntog kan køre – har strikket et DSB-forlig sammen, så man undgår konkurrence for DSB i de næste 10 år? Enhedslisten smiler helt op til øerne, fordi de tilmed har sikret, at alle planlagte besparelser tages af bordet.

Vi har i Danmark nogle af verdens dyreste togbilletter, selvom passagererne i virkeligheden kun betaler det halve af den faktiske pris, når ekstra milliardtilskud og udgifter til banelinjer medregnes. Det er muligvis en af grundene til, at alle regeringens kommissioner fortæller, at netop transportområdet er dét område, hvor der er allerflest penge at hente ved udbud i den offentlige sektor.

Flere afgange med gamle tog?
Men alligevel går ministeren nu ud og lover 10 procent flere afgange, der skal sikres med det materiel, som DSB allerede har i dag. Materiel, der blandt andet er kendetegnet ved at være så gammelt, at det burde stå på et museum (hvilket ministeren selv har sagt om de gamle MR-toge), eller udgøres af de nye IC4-toge, der hverken kan køre, koble eller bremse, og som konstant er på værksted. Langt de fleste er endnu ikke kommet ud at køre, men står pakket ind i plastik, så mon ikke der er tale om endnu en gang tom luft, hvis disse toge nu pludselig skal kunne løse de mange problemer, man ikke har evnet at løse i den gamle kontrakt.

I den netop indgåede kontrakt fremgår det i øvrigt, at langt flere toge kan tillade sig at være forsinkede eller ligefrem aflyste – næsten det dobbelte. Er det virkelig den ’gave’, den røde regering har til de mange passagerer, de gerne vil have til at benytte den kollektive trafik? Høje priser og dårlig service er jo ikke ligefrem det mest nærliggende, hvis flere skal lokkes over på det rullende materiel. Og ja, undskyld det lidt polemiske udtryk: Hvis materiellet da overhovedet ruller.

Flere udbud og færre IC4-tog
I en aktuel rapport fra Deloitte til Transportministeriet har ministeren selv modtaget en meget skarp kritik af DSB's såkaldte plan B, idet den både er ”mangelfuld og subjektiv”. Hele setuppet med at lave en kontrakt med et selskab, som man selv ejer, og som man skal have de faglige råd af, når det brænder på, svarer altså til at lade ræven vogte gæs.

Når det nu viser sig, at IC4-togene alligevel ikke kan køre som forudsat, så vil ministeren altså skulle løfte pegefingeren over for sig selv, og hvis ikke DSB kan betale regningen eller af andre grunde ikke leverer varen, så skal ministeren selv til lommerne og bede Folketinget om en ny check, hvis danskerne skal kunne rejse med tog. Hvilket valg efterlader det mon til Folketinget?

I det hele taget er det en lidt besynderlig måde at drive virksomhed på, selvom DSB naturligvis glæder sig over den 41 milliardstore check, som betyder, at ”nu får de ro”, som deres talsmand siger. Men det hjælper desværre ikke passagererne, som i endnu 10 år må skyde en hvid pil efter billigere billetter og bedre tog.

Hvis blå blok overtager magten og dermed Transportministeriet, så bør modsvaret til den nye kontrakt derfor være, at der tages hul på udbud i nogle pakker over de kommende 10 år, mens der stilles krav om, at IC4-togene ikke skal udgøre så stor en del af materielplanen, som tilfældet er med det røde forlig.

Det er vejen frem, hvis vi skal have sikret en mere effektiv togdrift i Danmark.

Forrige artikel S: Flere skal tage den kollektive trafik S: Flere skal tage den kollektive trafik Næste artikel DTL: Affaldsstrategier kalder på omstilling DTL: Affaldsstrategier kalder på omstilling
Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

Dan Jørgensen får en næse for klimanøl

KRITIK: Klimaminister Dan Jørgensen modtager en næse af Folketinget for at være nølende med at indkalde til forhandlinger om iblandingskrav for biobrændstof i brændstof.