Debat

LA: Registreringsafgiften er en dårlig joke

TRANSPORTDEBATTEN: Politikerne griner hele vejen til statskassen, når danske bilejere opkræves milliarder af kroner via bilskatter. Der er dog knap så meget at grine af for bilisterne, som må nøjes med små, ældre og mindre sikre biler, skriver Villum Christensen, transportordfører for LA.

Foto: ft.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Villum Christensen
Transportordfører, Liberal Alliance

Der er lavet mange vittigheder om biler. Blandt andet den om Skodaen, som får sin pris fordoblet, når man lægger en Mars i handskerummet.

Der er også den om bilejerne, som grundet registreringsafgiften skal betale 2 kr. for at gavne statskassen med 1 kr. Problemet med sidstnævnte er, at det slet ikke er nogen vittighed, men derimod den skinbarlige sandhed.

Således har Skatteministeriet for nylig regnet sig frem til, at registreringsafgiften, som for personbiler er 105 pct. af værdien op til 79.000 kr. og 180 pct. af resten, påfører borgerne et tab på 16,2 mia. kr., mens statskassen kun vil gå glip af 6,7 mia. kr., såfremt den blev afskaffet.

Fakta
Transportdebatten på Altinget : transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget : transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Tiende udgave af Transportdebatten er sæsonens første. I denne udgave sætter vi fokus på bilafgifter. 

Forskere, kommissioner og tænketanke har med jævne mellemrum peget på, at det eneste rigtige vil være at indføre roadpricing, så man betaler for at bruge bilen i stedet for at betale for at eje den. Det vil for alvor afhjælpe trængsel og gavne miljø og klima, lyder argumentet. Men regeringen siger nej. Og det gør næsten hele Folketinget.

Tilbage står, at der er grundlæggende enighed om, at de nuværende afgifter ikke er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde. 

Transportdebatten sætter derfor fokus på, hvordan bilafgifterne bør indrettes. I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører give deres besyv med. 

Deltag i debatten: Send dit indlæg til [email protected].

Disse tal udstiller to grundlæggende problemer ved den overdrevne bilbeskatning: For det første at danskerne betaler urimeligt meget i bilskat, og for det andet at den høje bilbeskatning påvirker folks adfærd med negative konsekvenser til følge.

Bilisterne betaler
Det første problem – den urimelige beskatning – kan bedst illustreres ved de tørre facts, at danske bilister betaler for meget mere og andet end blot at købe og have bil.

Hvis danskerne skal købe nye og mere sikre biler, er der derfor kun én vej frem – nemlig at gøre dem billigere

Villum Christensen
Transportordfører

Således betaler bilisterne ca. 43 mia. kr. via registreringsafgift, vægtafgift, ansvarsforsikringsafgift og brændstofafgifter, mens en rapport fra Det Miljøøkonomiske Råd opgør statens årlige udgift til bilisme i form af ulykker, uheld, trængsel, støj, klimapåvirkninger og slitage af vejene til ca. 17 mia. kr.

Det andet problem – negative adfærdsændringer – kommer til udtryk i flere sammenhænge.

For eksempel er bilskatterne med til at begrænse mobiliteten i samfundet. Det forringer blandt andet tilskyndelsen til at bosætte sig i yderområderne og arbejde i byen – eller omvendt, og det besværliggør i særdeleshed tilværelsen for familier med børn, som ikke har en S-togstation i baghaven, men stadig er afhængig af fritidsaktiviteter, skolekørsel og indkøb.

Gør det billigere
Strengt taget kan man dertil sige, at den høje bilbeskatning udgør en reel fare for bilisterne.

Tidligere forskning fra DTU har nemlig vist, at op til 30 danskere årligt ville kunne overleve de trafikulykker, de involveres i, hvis den danske bilpark gennemsnitligt var ét år yngre.

Derudover har en stor undersøgelse af 500 personbilers sikkerhedsegenskaber fra svenske Folksam påpeget, at de såkaldte minibiler er 40 procent mindre sikre end gennemsnitsbilen. Og som en konsekvens af de lavere afgifter på netop disse minibiler, er de blandt de mest solgte i Danmark.

Hvis danskerne skal købe nye og mere sikre biler, er der derfor kun én vej frem – nemlig at gøre dem billigere.

Og sker det ikke, så vil mange reelt kun have råd til at købe en lille og mindre sikker bil eller en brugt model, som sandsynligvis også forurener mere end en ny bil.

Hvad end det bunder i ens retfærdighedssans eller et forsøg på at give børnefamilier med bil (samt alle andre bilister) en lettere og mere sikker tilværelse, så er der altså al mulig grund til at afskaffe registreringsafgiften helt, og det er præcis, hvad Liberal Alliance kæmper for.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00