Debat

LA: Togfonden hviler på kviksand

TRANSPORTDEBATTEN: Regeringen kan ikke forklare, hvem der skal betale nye tog til et sted mellem 5 og 10 milliarder kroner. Man kan frygte, at staten er nødsaget til at hæve tilskuddet til DSB, skriver Villum Christensen, transportordfører for LA.
Foto: FT.dk
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Villum Christensen
Transportordfører, Liberal Alliance

Transportministeren har netop været i samråd og skulle forklare, hvorfor der skal bruges 28 mia. kr. på nye banelinjer mellem de store byer, inden de strategiske analyser er færdige i november måned.

Analyser, der skal fortælle, hvordan vi bedst og billigst binder landsdelene sammen og som indgår som en del af det store trafikforlig fra 2009.

Det kunne ministeren ikke svare på, men måtte ud i en søforklaring om, at det ikke var nødvendigt at vente, fordi man også tidligere havde igangsat nogle vejprojekter, uden at afvente disse analyser, som er bestilt til den nette sum af 85 mio.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.

Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Fra 1. oktober og en måned frem handler anden udgave af Transportdebatten om finansiering af infrastruktur.

BLAND DIG!
Deltag i debatten – send dit indlæg til [email protected].

Det helt store spørgsmål er naturligvis, om vi hermed hjælper flest passagerer med at få kortere transporttider.

Regeringen har ikke svaret
Svaret må være, at regeringen aner det ikke, men blot har bosset beslutningen igennem, så man om ikke andet har en enkel "rød" sag til folket, når man nu har besluttet at hente pengene på bekostning af olie-arbejdspladser.

Ser man på hvor mange nye pendlere de 28 mia. vil give, så estimerer man godt 4000 nye passager, hvilket giver en udgift er passager afskrevet det første år på ikke mindre end 5,7 mio. kr.

Villum Christensen (LA)
Transportordfører

Man aner heller ikke, om pengene overhovedet er til stede, fordi olieselskaberne sidder naturligvis ikke passivt hen og siger: Nå, nu betaler vi bare 28 mia. kr. mere, end forventet, så vi justerer lige budgetterne.

Endvidere aner man ikke hvem, der skal betale for de nye tog, som kan koste et sted mellem 5-10 mia. kr. DSB som i forvejen har en gæld på omkring 16 mia., kan vel næppe rejse denne kapital, uden staten skal løfte tilskuddet fra omkring 4 til 4,5 mia. kr., selv om alle bestræbelser har gået den modsatte vej, nemlig at nedbringe DSB's subsidiering fra skatteborgerne.

Endelig havde ministeren også meget vanskelig ved at fortælle, hvorledes de sjællandske pendlere kan få glæde af de nye supertog, som ikke standser i Slagelse, Ringsted og Roskilde. Bor man i Roskilde og skal til Århus, er ministerens løsning at lægge vejen forbi København først...

Rent hokus pokus
Ser man på hvor mange nye pendlere de 28 mia. vil give, så estimerer man godt 4000 nye passager, hvilket giver en udgift er passager afskrevet det første år på ikke mindre end 5,7 mio. kr., eller hvad der svarer til næsten 30 gange så meget som en ny metropassager.

Liberal Alliance har bedt om de samfundsøkonomiske analyser, som ligger bag.

Rigtig meget tyder på, at det er rent hokus pokus, og at det er et projekt, der skal lyde godt, men ikke har skyggen af fornuft i sig.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Villum Christensen

Viceborgmester (LA), Slagelse Kommune
cand.phil. (Københavns Uni. 1980), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1981), MPM (Syddansk Uni. 2005)

0:000:00