Debat

Lektor: Transportpolitikken er styret af mobilitetsefterspørgsel

TRANSPORTDEBATTEN: Politikerne tilgodeser enhver efterspørgsel efter mobilitet uagtet konsekvenserne for transportsektorens bæredygtighed og mulighederne for en fossilfri sektor, skriver lektor ved AAU, Harry Lahrmann.
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Harry Lahrmann
Lektor, Aalborg Universitet

Engelske transportplanlæggere udviklede i 1990'erne termen "From predict and provide to predict and prevent", som dækkede over, at skal transportplanlægningen være bæredygtig, må vi ikke lade udbygningsprogrammet for infrastrukturen alene være styret af prognoser for trafikkens udvikling.

Man skal i stedet aktivt forsøge at påvirke efterspørgslen efter trafik og dermed reducere efterspørgslen efter ny infrastruktur.

Når man læser kommissoriet for de strategiske analyser formuleret af politikerne bag det grønne transportforlig fra 2009, ser det ud til, at de faktisk tænkte på efterspørgselsregulering.

Fakta

Transportdebatten på Altinget | Transport har til formål at fokusere og styrke den transportpolitiske og transportfaglige debat i Danmark.
Løbende inviterer Altinget | Transport derfor eksperter, politikere, fagfolk og interesseorganisationer til at debattere udvalgte emner og/eller problemstillinger inden for transportområdet.

Ottende udgave af Transportdebatten sætter fokus på de strategiske analyser på transportområdet og fremtidens enorme trafikinvesteringer.

Det vil kræve benhårde politiske prioriteringer og forhandlinger mellem partierne på Christiansborg for at blive enige om, hvilke transportprojekter der skal prioriteres højest - og hvornår og hvordan de skal iværksættes og udvikles.

I denne udgave af Transportdebatten vil otte debattører - både politikere, fagpersoner og interessenter på transportområdet - give deres svar på nogle af disse spørgsmål. Alle vil de give deres besyv med i forhold til, hvordan de massive trafikinvesteringer, der venter forude, skal gribes an.

Deltag i debatten:

Send dit indlæg til [email protected].

"Prevent" er fraværende
Altså "predict and prevent", for i kommissoriet står der:

"Vurderingen og beskrivelsen af fremtidige udbygningsscenarier skal ses i sammenhæng med... (1) Indførelsen af grønne kørselsafgifter... (2) Vurdering af potentialet i en samlet struktureret fysisk planlægning... (3) Samspil med en målrettet anvendelse af ITS... (4) Initiativer for fremme af cyklismen."

Bæredygtighed og fossilfri transportsektor i 2050 er noget, der reserveres til festlige skåltaler.

Harry Lahrmann
Lektor

Men denne 'prevent' del af kommissoriet er helt fraværende i afrapporteringen af de strategiske analyser - her handler det kun om 'provide'.

På faktaarket fra de strategiske analyser af motorvejsnettet i Jylland er den samfundsmæssige forrentning (intern rente) således angivet for en række forskellige udbygninger af motorvejsnettet, og politikere kan så vælge mellem fx en udbygning af E45 med en forrentning på mellem 0,4 % og 9,5 % eller en midtjysk motorvej med en forrentning på mellem 5,9 % og 7,0 %.

Men det er jo under forudsætning af at efterspørgslen ikke aktivt påvirkes.

Manglende medregninger
Hvad grønne kørselsafgifter vil betyde for den forventede trafik, og dermed for behovet for og forrentningen af de foreslåede udbygninger, fortæller de strategise analyser ikke noget om.

De strategiske analyser skulle vel netop handle om behovet for udbygning af infrastruktur på lang sigt - frem mod 2030 - og på lang sigt er der almindelig enighed om, at der kommer kørselsafgifter, men hvorfor er effekterne af kørselsafgifter på behovet for ny infrastruktur så ikke belyst i de strategiske analyser?

På samme måde med effekterne af ITS-systemer.

Der gives ikke et bud på behovet for ny infrastruktur, hvis der satses på ITS.

Med moderne ITS-systemer er det muligt at forbedre kapaciteten markant på det eksisterende net.

Flere muligheder
ITS-systemer, der regulerer trafikken effektivt på de store veje, men også systemer, der effektivt informerer trafikanterne om trafiksituationen, før trafikanten starter sin tur.

Endelig giver moderne kommunikationsteknologi igennem samkørsel mulighed for at udnytte kapaciteten i de biler, der allerede kører på vejene - i dag med 1,1 person pr. bil i gennemsnit i myldretiden.

Muligheder som infrastrukturejerne har mange muligheder for at fremme.

Huskes kun i skåltaler
De strategiske analyser lægger sig således præcist Infrastrukturkommissionens spor, hvor forudsætningen var en 70 %'s stigning i trafikken, og svaret var behov for en stor mængde ny infrastruktur.

Bæredygtighed og fossilfri transportsektor i 2050 er noget, der reserveres til festlige skåltaler.

Dagens beslutninger synes at handle om at tilgodese enhver efterspørgsel efter mobilitet uagtet konsekvenserne for sektorens bæredygtighed og mulighederne for at nå en fossilfri transportsektor i 2050.

 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Harry Lahrmann

Lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet
cand.polyt. (DTU 1978)

0:000:00