Debat

Luftkvaliteten afhænger af mange faktorer

DEBAT: Da en ny rapport fra WHO i sidste uge viste, at luftforureningen koster leveår, blev den danske vinkel hurtigt, at der årligt dør 300-500 københavnere af bilos. Det er mildest talt en sandhed med modifikationer, skriver Thomas Møller Thomsen, adm. direktør i FDM.
"Det er bilosen, der dræber," lød mantraet, men kan det nu også passe, spørger Thomas Møller Thomsen, administrerende direktør i FDM.
"Det er bilosen, der dræber," lød mantraet, men kan det nu også passe, spørger Thomas Møller Thomsen, administrerende direktør i FDM.Foto: FDM
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Af Thomas Møller Thomsen
Administrerende direktør i FDM
 
Da Verdenssundhedsorganisationen WHO i sidste uge udgav en ny rapport, der viser, at luftforurening koster mange leveår rundtom i verdens byer, blev den danske vinkel hurtigt, at der årligt dør 300-500 københavnere af bilos.

Rapporten fra WHO peger på en række kilder til luftforurening, herunder ikke mindst brændefyring i husholdningerne i ulandene.

Alligevel fremkom straks de forventede automatreaktioner, som rituelt pegede på personbilerne som hovedårsagen til luftforurening i København.

"Det er bilosen, der dræber," lød mantraet, men kan det nu også passe?
 
Personbilerne er langt fra alene
Svaret er, at det er en sandhed med modifikationer. Mildest talt. Det er et faktum, at måler man luftforureningsniveauet på gadeplan, er kilderne først og fremmest trafikken.

Men interessant er det, at selvom personbilerne udgør ca. 80 procent af trafikken, så bidrager de til luftforureningen med samme mængde som lastbiler og busser, som kun udgør fire procent af trafikken.

Fakta

Deltag i debatten!

Send dit indlæg til [email protected]

Ser man på miljøundersøgelsen, der blev lavet i forbindelse med planerne om en betalingsring i hovedstaden, viste den undersøgelse også, at selvom man halverede biltrafikken, ville forureningen kun falde 10-15 procent - netop fordi flere forurenende busser skulle erstatte de manglende personbiler.

Da de færreste mennesker opholder sig hovedparten af tiden på de mest trafikerede strækninger i København, må logikken tilsige, at den såkaldte by-baggrundsforurening også er væsentlig at se nærmere på.

FDM vil dog opfordre til, at en eventuel ordning med ren-luft-zoner sker så administrativt enkelt som muligt, ligesom vi gør opmærksom på, at man i Tyskland valgte at give tilskud til eftermontering af partikelfiltre på personbilerne.

Thomas Møller Thomsen
Administrerende direktør i FDM

Ifølge Danmarks Nationale Center for Miljø og Energi (DCE) bidrager personbilerne her til ca. 10 procent af NOx'erne og 1,5 procent af partikelforureningen. Til sammenligning kommer 7 procent af den lokale partikelforurening i København og på Frederiksberg fra private brændeovne, hvilket er interessant i et byområde med et særdeles veludbygget fjernvarmenet.

Problemet ligger i NOx'erne
Selvom debatten om luftforurening oftest handler om partikler, er det reelle problem faktisk kvælstofilter, de såkaldte NOx'er, hvor gassen NO2 er direkte sundhedsskadelig.

DCE's danske måleprogram viser, at alle målestationer opfylder EU's grænseværdier for partikelforurening, men at der på 19 gadestrækninger i København i perioder sker en overskridelse af grænseværdierne.
 
Det skal der naturligvis gøre noget ved, hvilket EU-Kommissionen også har bedt Danmark gøre, ligesom den har bedt en lang række andre EU-lande gøre.

Problemet er, at i kampen for at få gjort dieselmotorerne så effektive og rene som mulige i forhold til sodpartikler har konsekvensen desværre været mere direkte udledt NO2.

Personbiler må vente på euronorm 6
Det er der heldigvis en løsning på. Der kan eftermonteres særlige SCR-katalysatorer på de lidt ældre tunge køretøjer som eksempelvis busser.

Det er omvendt ikke muligt på personbiler. Her må vi i stedet vente på, at euronorm 6 træder i kraft senere på året.
 
Derfor giver det god mening, at Miljøministeriet sammen med trafikselskabet Movia igangsætter et forsøg med netop katalysatorer og filtre til de mange ældre busser i København.

Interessant bliver det også at se DCE's særlige undersøgelse, der skal afdække, hvilken miljøeffekt de utallige entreprenørmaskiner i København har. Særligt i disse år, hvor der bliver arbejdet på metrobyggeriet, etableret busbaner og renoveret fjernvarme rundtom i Københavns gader.
 
Administrativt enkle løsninger
FDM er som interesseorganisation for de danske bilister naturligvis optaget af, hvilke konsekvenser bilkørsel har for omgivelserne. Af samme årsag er vi også meget optaget af at finde løsninger til at reducere personbiltrafikkens bidrag til luftforureningen.

Derfor følger vi nøje med i udviklingen i luftkvaliteten og er i løbende dialog med interessenter på området.
 
Skulle Miljøministeriets arbejde med de såkaldte "ren-luft-zoner" nå frem til en konklusion om, at man også må finde en løsning i forhold til ældre personbiler - som vi kender det fra Tyskland - kan det være en løsning i en overgangsperiode, indtil de nye og langt mere energieffektive bilgenerationer så at sige løser problemet af sig selv.

FDM vil dog opfordre til, at en eventuel ordning med ren-luft-zoner sker så administrativt enkelt som muligt, ligesom vi gør opmærksom på, at man i Tyskland valgte at give tilskud til eftermontering af partikelfiltre på personbilerne.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Thomas Møller Thomsen

Fhv. adm. direktør, FDM
cand.jur. (Aarhus Uni.)

0:000:00