Debat

Movia-formand: Grøn busdrift kræver målrettet indsats

Hovedstadens nye 'cityline – linje 5C – er blandt de nye mere grønne busser i Movias fold.
Hovedstadens nye 'cityline – linje 5C – er blandt de nye mere grønne busser i Movias fold.Foto: Ida Marie Odgaard/ Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Jeg er redaktør for Altinget: kommunal og har tidligere skrevet om såvel fødevarepolitik, transportpolitik og retspolitik. Jeg kom til Altinget i 2013 fra Avisen Kommunen. Jeg er uddannet journalist fra Syddansk universitet (2009) og læste inden da en bachelor i statskundskab ved Aarhus Universitet.

Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Kirsten Jensen (S)
Borgmester i Hillerød og bestyrelsesformand for Movia

Grøn omstilling af den kollektive transport har de senere år udviklet sig fra at være noget, som få interesserede sig for, til at blive til lidt af et kapløb for de mange.

I Movias seneste Trafikplan fra 2017 har kommuner og regioner i hele den store sjællandske geografi givet hinanden hånden på, at Movias busdrift skal være fossilfri i 2030. Det skal ske inden for den økonomi, vi kender i dag. Og alle ved, at det er en stor opgave.

At det skal ske inden for kendt økonomi, gør ikke ambitionen mindre. Der sker rigtig meget på udviklingen af ny teknologi og drivmidler i disse år. Det betyder, at det er et realistisk mål, at pengene kan række til et grønnere aftryk til glæde for borgerne, byernes miljø og vores fælles klima.

At vi også gerne vil have, at teknologien er sikker til drift, gør heller ikke opgaven mindre. For når kommunerne beslutter at følge Roskilde, København og Frederiksberg, Ballerup og Egedal med flere, så sker det velvidende, at der også er risici ved at være first movers – for eksempel forventer Movia, at teknologien fornyes hurtigt. Vi forventer også, at udgifterne kan være noget højere end med traditionelle dieselbusser.   

Ladestandere skal op
I Movia tager vi nu de næste meget vigtige skridt. For at kunne leve op til de mange kommuner og regioners ønsker om at indføre nul-emission i busdriften har Movia udbudt en rammeaftale, som sikrer, at hvis busoperatørerne byder på elbusser, der skal genoplades i løbet af dagen og ikke bare om natten, så kan de have sikkerhed for, at der bliver etableret ladestationer i byrummet, så busserne kan køre og har den nødvendige rækkevidde.

Movias næste store udbud af busruter, udbud A17, er allerede på gaden. Her stiller de deltagende kommuner, som blandt andet inkluderer København, Frederiksberg, Ballerup og Egedal, krav om grøn omstilling, enten i form af nul-emission eller fossilfrihed.

Med samlet godt 240.000 bustimer fordelt på 61 busser er der tale om et betydeligt skridt i den klimavenlige retning.

Miljøambitionerne rækker også til de københavnske havnebusser, hvor Movia efter aftale med Københavns Kommune er ved at udbyde driften af havnebusser fra 2020 med krav om fossilfrihed og en markant reduktion af lokal luftforurening i forhold til de havnebusser, som sejler i Københavns Havn i dag.

Ny teknologi skal testes
Den grønne omstilling ses også i de busser, som allerede er på gaden. I dag lever mere end 40 pct. af busserne i Movias drift op til den skrappeste miljøstandard (dvs. euronorm 6), blandt andet fordi 300 af de ældste busser er opgraderet med nye systemer til efterbehandling af motorernes udstødning i forbindelse med luftpakkeprojektet. 

Omstilling til ny teknologi og drivmidler i stor drift-skala kommer ikke af sig selv. Forud går et langt og dedikeret arbejde med at prøve nye teknologier og drivmidler af i mindre skala.

Movia har siden 2007 sammen med en række kommuner og busoperatører gennemført forsøg med mere miljørigtige løsninger. Siden 2007 har Movia gennemført knap 10 forsøg med ny teknologi og alternative drivmidler. Movia var for eksempel blandt de første i Europa til at teste moderne batteridrevne elbusser.

Ikke nok, at en bus er mere grøn
Forsøgene giver værdifuld viden om de nye teknologiers modenhed, økonomi, og hvordan teknologien arter sig, når den kommer ud af laboratoriet og sættes ind i virkeligheden i den daglige drift. Her er det ikke nok, at teknologien er miljøvenlig.

Den grønne bustrafik skal selvfølgelig kunne leve op til passagerernes forventninger om, at bussen er driftssikker og kører til tiden. Og grønne busser skal selvfølgelig være et sikkert og godt arbejdsredskab for de mange chauffører, der sidder bag rattet.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kirsten Jensen

Borgmester (S), Hillerød Kommune, formand, Movia, medlem af KL’s Internationale Udvalget og Regionsudvalget.
journalist (Danmarks Journalisthøjskole 1986)

0:000:00